Nieprzeczytane posty

Sam w First class - Urodziny na pokładzie Swiss (LX)

1
„Nie czekaj. Pora nigdy nie będzie idealna” – Napoleon Hill
Czemu klasa pierwsza - First class?

Odpływając od codzienności i szarości dnia, czasami właśnie szukamy czegoś, czegoś specjalnego na urodziny, ten wyjątkowy dzień. Jedni chcą spędzić z rodziną lub znajomymi w domu, przed telewizorem czy w pobliskim barze (knajpce), inni, bardziej ambitni, na Seszelach, Malediwach, Mauritiusie, w NY, Dubaju, a jeszcze inni, bardziej skromnie, np. w Sopocie, Paryżu czy mega czarującej Wenecji. Nie tak dawno spędzałem urodziny w Sopocie i czemu miałby być gorszy od Dubaju? Dubaj to miejsce, które kojarzy się nam głównie z przepychem i luksusem, ale to nie mój świat, wolę skromniejsze miejsca.

Wcześniej nie interesowałem mnie tematem, klasa pierwsza (First) była tak odległa, abstrakcyjna, a samolot traktowałem tylko jako środek transportu z punktu A do B. Wolałem wydać więcej na lepszej klasy lokum, najchętniej ze SPA czy skorzystać z lepszych restauracji na miejscu. Generalnie staram się nie żałować sobie na wyjazdach, a oszczędzać można w domu.

Sama klasa Business, nierzadko ciężko osiągalna, chociaż dziś nie jest modne konserwatywne latanie za środki finansowe z kart kredytowych, dziś jetuje się głównie za mile z programów lojalnościowych. Zachęcam do zbierania mil, jako „złotego“ środka.

First class – raczej trudno o bardziej elegancki sposób podróżowania, poza być może prywatnym odrzutowcem. Czemu nie postawić sobie za cel i nie spróbować skorzystać z luksusu pierwszej klasy, nawet aby samemu się przekonać, jak to funkcjonuje i co można zyskać?

Czy First może być tylko dla gwiazd mediów (celebrytów), obrzydliwie bogatych, top managerów, szejków czy nowobogackich snobów? Otóż nie, klasa pierwsza może być dostępna nawet dla tych, którzy w zawirowaniach dnia codziennego muszą liczyć pieniądze i ja do nich należę.

Jaka jest różnica pomiędzy Business i First?

Gdzieś widziałem ciekawe porównanie, czym się różni podroż w klasie pierwszej od ekonomicznej? Podobno to tak, jakby przesiąść się z malucha do mercedesa klasy S. Klasa Business wiadomo, pewnie nie muszę tłumaczyć, ale krąży błędne pojęcie, że to klasa dla biznesmenów, a wcale tak nie jest.

Jeśli chodzi o różnice pomiędzy C i F pozwolę sobie wkleić tego linka:

Klasa biznes i first class

>>Przygoda rozpoczyna się już na lotnisku, do którego dojedziemy prywatną limuzyną. Pasażerowie tej klasy obsługiwani są indywidualnie przy stanowiskach check-in. Linie lotnicze oferują sprawne przejście fast trackiem do kontroli bezpieczeństwa lub nawet osobne saloniki VIP do odprawy. Wrócę na chwilę do klasy biznes, która proponuje podczas oczekiwania na kolejny przelot możliwość pobytu w tzw. VIP lub Business Lounge. Pasażerowie mogą tam zrelaksować się przed podróżą. Do wyboru mają szeroką gamę napojów bezalkoholowych, jak i alkoholi, a także różne przekąski. Jest także opcja odświeżenia się pod prysznicem. Na wielu dużych lotniskach saloniki dla klasy first zaczynają przypominać pięciogwiazdkowe hotele, prześcigając się między sobą ofertą, aby przyciągnąć do siebie ten segment zamożnych klientów.<<

Warto dodać, że sama klasa Business nie jest sobie równa i podobnie jest z First, zależy od dystansu i linii lotniczych. Komfortu First na trasach międzykontynentalnych nie da się porównać z klasą First na lotach wewnętrznych w USA.

A czy warto się przesiadać z Business do First to rozległy temat, każdy sam powinien przekalkulować, ile jest w stanie wydać i co dla nie go więcej warte. Najlepiej samemu spróbować i ocenić. Na pewno lotami pierwszej klasy szybciej i łatwiej osiągniemy status w programie lojalnościowym, pod warunkiem, że będą to linie lotnicze tego samego sojuszu.

Plan

Nie ma rzeczy niemożliwych. Nigdzie nie czytałem i nie słyszałem o takim przypadku, aby samemu spędzić dzień urodzin w regularnym samolocie rozkładowym
i jednocześnie być jedynym gościem na pokładzie pierwszej klasy. Jednak sam pomysł to nie wszystko, potrzebny konkretny plan, szczęście i na pewno realizacja.

Na początku zawsze staram się mieć konkretny cel i dopiero potem szukam optymalnego połączenia. Niektórzy potrafią lecieć, nieważne gdzie, byle najtaniej, ale to nie moja piłka.

Pewnie nie jeden użytkownik marzy o skorzystaniu z wyższych klas w samolocie, szczególnie na dłuższych trasach, zamiast gnieść się w zacieśnionej klasie ekonomicznej, jak sardynki w konserwie, gdzie trzeba walczyć o oparcie łokcia i mało miejsca na nogi, a jak się zachce do toalety to trzeba budzić siedzących obok pasażerów.

W tym roku odwiedziłem egzotyczny Bangladesz w okresie Ramadanu, biedny, ale fascynujący kraj i mili mieszkańcy. W Sundarbans przez kilka dni miałem spory statek, tylko dla siebie, który może zabrać do 13 turystów + 6-osobowa załoga i dodatkowo ranger z kałachem. Hit! Polubiłem ten statek, podobnie jak wcześniej lodołamacz atomowy z mojej spektakularnej wyprawy na Biegun. Może warto znaleźć wolny czas i zmontować kolejną relację? Tak, tylko czasu i chęci brak.

Cześć trasy do Bangla prowadziła poprzez Dubaj w luksusowej First i nie ukrywam, że mi się b. podobało. A wiec spontanicznie postanowiłem powtórzyć tę samą trasę w klasie First w moje urodziny, bo nie znalazłem innego, dziwnego pomysłu. Mimo iż nie przepadam za Dubajem to doskonale nadaje się na wypad weekendowy. Wcześniej, jednym z najbardziej szalonych pomysłów, był weekend, w którym ogarniałem 2 kontynenty, wtedy poleciałem na jedną noc do Addis Ababa i drugą noc spędzałem w Dubaju. Oprócz wielu krótkich wypadów po Europie, były weekendy w NY, a nawet słodki weekend w HK.

Zaznaczam, że nie jestem magikiem taniego podróżowania, często przepłacam za bilety lotnicze, ponieważ brak czasu i cierpliwości, aby odnaleźć się w dżungli taryfowej. Bywały momenty, gdzie pasażer obok nawiązywał dialog i pytał, ile zapłaciłem za bilet, wtedy okazuje się, że moja taryfa prawie drugie tyle droższa, a siedzimy obok siebie na tych samych miejscach. No dobrze, mogłem mieć taryfę Flex, a gość Light (bez bagażu rejestrowanego) i mógł kupić bilet z dużym wyprzedzeniem, ale aż tak dalece nie weryfikowałem. Czy warto psuć sobie wyjazd i zaprzątać głowę kosztami biletu, bo komuś udało się taniej polecieć? Życzę każdemu, jak najlepiej i potrafię cieszyć się razem z nim.

Pandemia nauczyła, że taryfy Flex są bardziej przyjazne, gdyż oferują elastyczne warunki zarządzania rezerwacjami.

>>Taryfy FLEX PLUS wprowadzają nową jakość podróżowania w dobie pandemii. Rozumiemy niepewność i obawy naszych pasażerów, związane z planowaniem tegorocznych wyjazdów. Dlatego chcemy ich przekonać, że latanie z LOT-em jest wygodne i bezpieczne. Oferując coraz większe możliwości podróżowania będziemy jednocześnie wspierać ich decyzje w przypadku zmiany planów. W tym celu powstała nowa oferta taryf FLEX PLUS. Po raz pierwszy umożliwiamy dokonywanie tak szerokich zmian w rezerwacji – rezygnację z podróży w ciągu 24h od zakupu biletu, zmianę danych pasażera i bezpłatny wybór nowego terminu lotu pod warunkiem dostępności miejsc, jak również zwrot biletu na preferencyjnych warunkach.<<

Nowe taryfy dla większej swobody podróżowania

Po sprawdzeniu warunków taryfy, na długich trasach, staram się rezerwować bilety Flex bezpośrednio u przewoźnika i do tej pory nie żałowałem. Mam alergię na OTAs (Online Travel Agency), a szczególnie po b. przykrych doświadczeniach z okresu covid-u, gdzie po anulowanych lotach przez linie, ponad 2 lata musiałem walczyć i użerać o zwrot kasy, a i tak wszystkiego nie odzyskałem. Kiedyś starzy wyjadacze powiadali, jeśli się samemu nie straci to się nigdy nie nauczy.

Na pewno nie zamówię więcej poprzez Opodo, eDreams, Kiwi, Expedia, eBookers czy inne kung–fu. Ponadto wyraźnie preferuję tradycyjne linie lotnicze, ze względu na funkcjonalny service center (obsługę klienta). Przez wiele lat jetowałem przeważnie w klasie Eco, rzadziej trafiały się loty w C. Przyznaję, byłem wygodny i konserwatywny, do 2016 większość biletów lotniczych oraz noclegi zamawiałem u koleżanki w agencji turystycznej, gdyż potrafiła wyczarować dobre połączenia i korzystne ceny, a jako stały klient otrzymywałem rabaty. Poważną zaletą było, że miałem kilka rezerwacji naraz, nawet na tę samą destynację, ale rożnymi przewoźnikami i często coś zmieniałem, bez dodatkowych kosztów. Dziś za zmiany muszę słono płacić. Nie tak dawno, za zmianę dat na 2 odcinkach Lufa skasowała 310€ opłat manipulacyjnych + 555€ za różnicę w taryfie. To drogo, nawet b. drogo i od razu winduje w górę koszty wyjazdu. Wtedy nawet tania destynacja staje się droga. Gdy sam zacząłem kupować bilety lotnicze i rezerwować hotele, zdarzyło się, że coś pogmatwałem, np. w hotelu na Malcie pojawiłem się o miesiąc za wcześnie, a w Norwegii spóźniłem się 24h na statek. Poza kilkoma wyjątkami, jak np. magiczny Bhutan, gdzie nie było innej możliwości lub w innych krajach, gdzie panowała wojna domowa, istniały problemy logistyczne czy mizerna infrastruktura, to zdecydowanie preferowałem wypady na własną rękę.

Od końca 2022 bilety lotnicze zaczęły drastycznie drożeć i mam na myśli linie tradycyjne. Trzeba się przestawić na inną rzeczywistość, a to co było wcześniej to „history“. Po okresie stagnacji klienci są gotowi płacić wyższe ceny i linie prestiżowe nie muszą oferować niższych taryf. Obecnie za bilety lotnicze płacę średnio do 55% więcej niż przed pandemią, ale można natrafić na taryfy nawet 100% droższe.

Przykład biletu Emirates w klasie Business:

- przed pandemią MUC–HND–MUC > €3000
- obecnie (2023), MUC–HND–MUC –> €5300 – €8200

Statystyki podają, pomimo inflacji i rosnących cen, chętnych nie brakuje, popyt na podróże samolotami stale rośnie, nawet w wyższych klasach. Tanie loty będę coraz trudniejsze do zdobycia, ponieważ linie lotnicze zmagają się nie tylko z wysokimi cenami paliwa, ale z wyzwaniami związanymi z przepisami dot. ochrony klimatu.

Czasem można natrafić na ciekawą cenę First, która może być 2-3 x mniejsza od normalnej, oficjalnej taryfy. Kiedyś miałem kontakt z paranoikami, którzy potrafili spędzać całe dnie i noce w poszukiwaniu najtańszych połączeń i montowali sobie najróżniejsze składaki.

Pod koniec paranoi covidowej linie lotnicze zaczęły wrzucać ciekawe oferty, aby nakręcić rynek lotniczy. Czas covid-u to było eldorado do zakupu biletów lotniczych. Tak się składa, kiedy inni siedzieli w domach, ja dzielnie robiłem testy i dużo podróżowałem. Rekordem był zakup 10 biletów w przeciągu 2 tygodni, ale wtedy potrzebny był plan B, bo destynacje się zmieniały. W okresie covidowam zwiedziłem takie kraje, jak Jemen (Socotra), Afganistan, Pakistan etc.

Owszem, były i straty finansowe, ale ze stratami trzeba się zawsze liczyć, bo człowiek daleko nie zajedzie, a okres covid-u był idealny do generowania strat. Czemu tak nagle ucichło o koronawirusie? Niektórzy twierdzą, że konflikt w Ukrainie zażegnał pandemię, a jeszcze inni uważają, że rządzący milczą, bo się boją, że gospodarka padnie, gdy dojdzie do kolejnych paranoi i wypaczeń, a wypłoszeni, zdolni do pracy ludzie albo będą się izolować albo zostaną przymusowo zamykani w domach.

Zacząłem polować na bilet pierwszej klasy i trafiła się nie tania, ale interesująca oferta. Nie zwlekając, kupiłem bilet First prestiżowymi liniami Swiss ZRH-DXB-ZRH oraz dodatkowo bilet Eco Flex linią Flydubai do Bangladeszu. Eco Flex u mnie, jak najbardziej na topie.

Klasa pierwsza tak mnie urzekła i rozpuściła, że kolejnym razem zafundowałem sobie na urdziny mój kolejny, do tej pory najdroższy bilet lotniczy. Skoro inni potrafią wydać pokaźną sumę za zorganizowanie mega hojnego wesela, nawet się zapożyczyć lub zdobyć Antarktydę (od 4000€ w górę), to równie dobrze można się pokusić na bilet w First. Osobiście wolałbym zainwestować w podróż poślubną po Australii czy Nowej Zelandii, niż trwonić kasę na wystawne wesele, ale każdy ma prawo wybrać, jak mu pasuje, nic nam do tego.

Przy odrobinie szczęścia można natrafić na promocyjną cenę biletu długodystansowego w klasie Business za ok. 2000€ i zrobić upgrade do First milami lub kartą. Kto lata częściej, choćby w klasie ekonomicznej, jak to Niemcy ironicznie nazywają „drewnianej“ i skrupulatnie zbiera mile w programach lojalnościowych, wcześniej czy później może skorzystać z przywileju, jakim jest tzw. upgrade, czyli podwyższenie standardu.

W sumie to nieważne, ile ktoś wcześniej zapłacił, ale [*]najważniejsze, ile jesteśmy gotowi za bilet pierwszej klasy zapłacić. Co przyniosą porównania, że rok temu były okazje all-in do Grecji czy Hiszpanii za 2000 zł, a dziś ta sama opcja może kosztować 5000 zł i może to być tylko częściowy all-in? Podobnie z biletami w klasie First, kilka lat wstecz mogły pojawiać się promocje z lotnisk europejskich za 2500-3000€, a teraz tymi samymi liniami, na tej samej trasie musimy wydać od 3500-4500€, a i tak może okazać się dobrą okazją, gdzie normalne taryfy minimum podwójne.

Oczywiście, to wciąż sporo kasy, jednak w naturalny sposób gromadzimy mile statusowe i premiowe, a niejeden przeciętny globetroter chciałby osiągnąć odpowiedni status w programie lojalnościowym.

Czemu Swiss (LX)?

Niewiele linii lotniczych oferuje service pierwszej klasy, a są to przeważnie premium Airlines. Lot w First prestiżowymi liniami Swiss (LX) to jedna z najbardziej ekskluzywnych podróży pierwszą klasą. Wg. ocen expertów pierwsza klasa u LX jest obecnie lepsza od od LH pod każdym względem, zarówno obsługi, jakości jedzenia, jak i saloników.

Bilet Swiss należy do najtrudniejszych rezerwacji pierwszej klasy zdobytych za punkty. Swiss zazwyczaj niechętnie udostępnia miejsca w F za punkty programom partnerskim innych linii lotniczych sojuszu M&M i jest jedyną linią lotniczą oferującą klasę pierwszą na wszystkich swoich trasach długodystansowych. Swiss to nie tylko mój ulubiony przewoźnik, ale jeden z najlepszych na świecie.

World’s Best First Class Airlines 2023

Mimo iż do rankingów internetowych podchodzę z pewną rezerwą, to liniom Swiss dam osobiście 5*.

Swiss posiada First Class hotline i bardzo cenię profesjonalną obsługę klienta. Nie raz poszli na rękę, gdy namieszałem w rezerwacjach i potrzebne były zmiany. W okresie covid–u miałem wiele anulacji (nie z mojej winy) i linia Swiss najszybciej zwracała za anulowane bilety, po 2-3 tyg. był pełny zwrot na koncie. A gdy się spóźnili z przelewem to miałem e-mail z przeprosinami za zwłokę. To jest właśnie prawdziwy, profesjonalny customer care.

Mając bilet Swiss, pasażer może zamówić w przedsprzedaży świeże przysmaki przed odlotem, czyli preferowany posiłek na lot Economy Europe od 4 tygodni do 36 godzin przed odlotem, a w przypadku lotów w klasach First i Business Intercontinental nawet od 6 tygodni do 24 godzin przed odlotem. Swiss jest obecnie jedyną linią lotnicza, która oferuje taką usługę w F i dostępnych 9 opcji.

https://www.pre-flight-shopping.com/en/ ... niJRsD9rkI

Linie lotnicze ciągle dopasowują oferty do konkretnych potrzeb swoich klientów. Z tego powodu Swiss oferuje aż 3 kategorie biletów klasy pierwszej: First Basic, First Basic Plus oraz First Flex i na trasie do Dubaju można spokojnie zaoszczędzić ok. 500€.

>>W linii Swiss gwałtownie wzrósł popyt na najdroższe miejsca w samolotach i nie ma jasnego wyjaśnienia boomu. Miejsca pierwszej klasy w Swiss cieszą się obecnie większym zainteresowaniem niż kiedykolwiek. Gazeta „NZZ am Sonntag” potwierdziła, że pierwsza klasa jest lepiej zarezerwowana niż przed koronawirusem. Dzieje się tak pomimo faktu, że podróże służbowe nadal nie powróciły w pełni do normy. Oznacza to, że coraz więcej osób prywatnych kupuje bardzo drogie bilety.<<

https://investrends.ch/aktuell/traveltr ... 3%B6chsten.

W sumie można było pokusić się o inną trasę, ale w tym przypadku sama trasa odgrywała rolę podrzędną, chodziło bardziej o nietuzinkowe ambiente oraz przyjemnie spędzony weekend. Pomyślałem, pójdę na Mszę Świętą do mojego ulubionego Kościoła St. Mary’s w Dubaju, zrobię jakieś drobne zakupy, zaliczę SPA i pobaluję w jakimś fajnym barze, w końcu to moje urodziny. Mamy rożne momenty w życiu, akurat chciałem sam spędzać urodziny i byłem jedynym gościem na pokładzie pierwszej klasy na zwykle dobrze obłożonym kierunku. Notabene, inne loty, które miałem wcześniej w First na tej trasie, były full.

Jak zdobyć za półdarmo bilet w ekskluzywnej klasie pierwszej?

Aby polecieć w luksusowej First istnieje wiele możliwości i postaram się wyjaśnić, jak to się kręci. Pierwsza najtańsza, ale ryzykowna opcja to oscylować Error Fare, czyli błąd taryfowy. Można się w to bawić, ale nie mam nerwów, nie miałem szczęścia w zdobyciu biletu First w liniach: United, Oman Air, Malaysia Airlines czy Qatar Airways. Miałem niespodziewane anulacje, a przy tym inne dodatkowe wydatki, a później długie okresy oczekiwania na zwrot kasy, dlatego tu się poddaję. Jeśli będziemy czekać tylko na EF, to może się okazać, że nigdzie nie polecimy. Owszem zdarzały się przypadki, że się komuś rzeczywiście udało i gratuluję, jednak zalecam ostrożność, gdyż w internecie krąży wiele fake newsów i warto zachować zdrowy dystans do tego typu artykułów: „First class za grosze“ czy podobnych.

W necie pojawiały się blogi i ciężko uwierzyć, że się komuś udało polecieć w pierwszej klasie do Japonii za ok. 300$, ale pojawiały się także rodzynki, niby za 9$. Jeśli założymy, że kiedyś to było możliwe to dziś mogą panować inne realia. Pamiętajmy proszę, linie lotnicze zawsze mogą anulować rezerwację.

Może się również przydarzyć downgrade i sam doświadczyłem w EK, zarezerwowałem klasę F, a później zaniżyli do C, bo zmieniono maszynę, która nie posiadała pierwszej klasy.

Stara dewiza powiada, że to właśnie przód samolotu, gdzie znajdują się fotele klas F i C, finansue cały rejs. Dzięki temu pasażerowie w klasie ekonomicznej mogą korzystać z tańszych taryf, bo to oni są bardziej wrażliwi na ceny biletów. Gdyby klasy Business i First przestały się cieszyć zainteresowaniem, nie byłoby innej opcji, jak odczuwalne podwyżki cen biletów lotniczych w klasie ekonomicznej.

Druga opcja to zakup biletu First class za uzbierane mile. Mile z programów lojalnościowych na rynku lotniczym stały się już walutą „równoległą ” i są tak samo silnym środkiem płatniczym, jak Euro czy USD. Nie łudźmy się proszę, że bilet za mile będzie za darmo.

Aby uzbierać odpowiednią pulę mil na bilet w First, może trwać latami, jeśli ktoś nie kolekcjonuje tzw. durno–lotów. Są to loty bez konkretnego celu, aby tylko gdzieś jak najtaniej polecieć (nieważne gdzie), chodzi tylko o to, aby nabić mile premiowe i statusowe. To jest pewnego rodzaju dewiacja, a nawet kompleksy, bo durnoloty przyczyniają się do katastrofy klimatycznej. Istnieją fora, gdzie maniacy durno–latania potrafią wykonać kilkadziesiąt takich durnolotów rocznie, a później licytować z innymi, kto wykonał więcej. Chcą niby uchodzić za wielkich podróżników, którymi prawdopodobnie nigdy nie będą, gdyż nie na tym polega prawdziwe podróżowanie

Przykład najtańszego lotu w F za mile w M&M:

MUC-EWR -> one way 91 000 mil + 410€ (opłaty).

Jeśli spróbujemy odwrotnie:

EWR-MUC -> one way 91 000 mil + 977$ (opłaty).

Za te same opłaty można już kupić bilet Eco w obie strony. Niestety, jedną z głównych wad programu M&M w kontekście latania za mile są stosunkowo wysokie opłaty paliwowe, kalkulowane przez linie przy wycenianiu biletów nagród.

Zbieranie mil nie jest trywialne, ale nie od razu Gdańsk zbudowano. Dokonując płatności kartą kredytową otrzymamy za każde wydane 5 zł, 1 milę w programie „Miles & More”. Na najtańszy lot w klasie ekonomicznej potrzeba 15 000 mil, czyli musimy wcześniej wydać na ten niby „darmowy“ lot 75 000 zł!

W tym roku za one way Business (słynnym Jumbo 747) na krótkiej trasie FRA-PMI spaliłem 25 000 mil + 60€ (podatki i opłaty). Aby nabić taką ilość punktów kartą kredytową, należy wydać niebagatelną sumę 140 000 zł i to był tylko one-way ticket. Wrzucam tę trasę teraz i wyskakuje 25 000 mil plus 116,42€ opłat! Inny problem to trudna dostępność biletu nagrody za mile w terminie i o czasie, który nam będzie pasował. Tu z pewnością wskazane bycie elastycznym.

Istnieją fajne opcje, już za samo założenie kk można zgarnąć od 10 000 – 30 000 mil, ale widziałem mega promocje, gdzie było 50 000 mil. Zamawiając kk w 2 różnych bankach można zgarnąć 100 000 mil i spokojnie wystarczy na pojedynczy lot klasie w First. Spotkałem Amerykanina, który w ten sposób, rożnymi kartami kredytowymi ciągle nabija sobie mile.

Niestety, nie mam pojęcia i nie doradzę, jakie karty kredytowe na rynku polskim można dziś podłączyć do programu lojalnościowego i jaki mogą mieć przelicznik. Wiem, że wcześniej funkcjonowało i było to dość proste zbieranie mil.

Są jeszcze inne sposoby, np. mile można kupić. Pojawiają się specjalne promocje i nie trzeba zbierać mozolnie latami. Moim zdaniem opłaca się, ale należy szybko reagować. Przez ostanie 2 lata kupiłem dużą pulę mil: 3 x u QR, 1 x u AF, 1 x u BA, 3 x u Finnaira i 3 x w M&M.

Zakup mil M&M

W każdym razie nie sposób opisać w tym wątku wszystkich opcji kolekcjonowania mil, bo to rozległy temat. Raz się zdarzyło, że wpadły mile, co prawda niedużo i do dziś nie wiem dlaczego, ale wtedy tylko chwalić taki program. Bywało też odwrotnie, po odbytych lotach składałem wniosek o naliczenie mil np. linią Avianca i nie zostało pozytywnie rozpatrzone, mimo iż mile mi się należały.

Niestety, aby nabyć bilet pierwszej klasy za mile w prestiżowych liniach Swiss, potrzebny jest odpowiedni status SEN lub HON. Członkowie z tym statusem mogą sobie zafundować bilet F na trasie ZRH-DXB-ZRH za 130 000 mil + 492€ (podatki i opłaty) lub ZRH–HND–ZRH za 222 000 mil + 660€ (podatki i opłaty). Przykladowo na bilet First FRA-MEX-FRA potrzeba 202 000 mil + 836€ (podatki i opłaty) i de facto robi się coraz drożej…, ale nie jest łatwo upolować okazje nagrody za mile.

Dodatkowa, ciekawa opcja dla posiadaczy SEN to „Companion Award“, można jednocześnie zarezerwować lot–nagrodę dla osoby współpodróżującej za pół ceny i zmontować romantyczny wypad lub fajną imprezkę na pokładzie.

Taka ciekawostka, Lufthansa lata Jumbo 747-8 z Frankfurtu do Meksyku, Brazylii, Singapuru i Tokio. Pierwsza klasa znajduje się w przedniej części głównego pokładu i dlatego jest atrakcją samą w sobie. F Lufy zwykle występuje w konfiguracji siedzeń 1-2-1 (A340-600), ale Jumbo Jet ma fantastyczny układ 1-1 w pierwszym i drugim rzędzie.

Anyway, aby zdobyć pulę mil na lot do Tokio w obie strony, w pierwszej klasie, potrzebowałem 10 lat! Nie zbierałem natarczywie, jak to inni potrafią, tylko bardziej na luzie, no i wydawałem mile nie tylko na loty, ale także na podwyższenia klas i hotele. Dziś raczej nie wyobrażam sobie lotów długodystansowych w klasie Eco, astma może dokuczać i z czasem pewien komfort podroży, jak najbardziej wskazany.

Można zbić cenę biletu poprzez wbudowanie dodatkowych segmentów (przesiadek), czy pokusić się o start z innego lotniska. Lot z Bukaresztu czy Sofii przez Londyn do Azji może być znacznie tańszy niż bezpośrednio z Londynu. Jednak to może wiązać się z dodatkowymi kosztami dolotów, ewentualnych noclegów, koczowania na lotniskach i innych wydatków, a nie każdy jest studenten i nie dysponuje nieograniczonym czasem. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy tak bardzo uwielbiamy lotniska, aby tam spędzać cenny czas, czy też wolimy odpoczywać dłużej na miejscu? Jednak potrafię zrozumieć przeciętnych podróżników, że finanse to A i O.

Kolejna opcja to kupić bilet w klasie Business w przystępnej cenie, a później upgrade do First milami. Aktualnie to preferowana przeze mnie opcja.

First Class Upgrade (M&M) z Business Class J, C lub D:

Europa –> Bliski Wschód, Kaukaz, Północna- & Centralna Afryka: 35.000
Europa –>Ameryka Północna, Południowa Afrika, Indie: 50.000
Europa –> Ameryka Środkowa & Karaiby, Ameryka Południowa: 55.000
Europa –> Azja Południowo-Wschodnia, Azja Centralna, Daleki Wschód: 65.000

First Class Upgrade (M&M) z Business Class P lub Z:

Europa –> Bliski Wschód, Kaukaz, Północna- & Centralna Afryka: 55.000
Europa –> Ameryka Północna, Południowa Afrika, Indie: 70.000
Europa –> Ameryka Środkowa & Karaiby, Ameryka Południowa: 75.000
Europa –> Azja Południowo-Wschodnia, Azja Centralna, Daleki Wschód: 85.000

Taka uwaga, w liniach Swiss upgrade za mile z klasy Eco do F jest niemożliwy. Warto mieć na uwadze, w sojuszu Star Alliance na potwierdzenie podwyższenia klasy za mile możemy czekać do dnia wylotu, nawet jeśli ten bilet został kupiony rok wcześniej. Powinno być zrozumiałe, że linie chcą zapełnić miejsca w C i F biletami, które potrafią kosztować ok. 10 000€.

>>Loty pierwszą klasą Emirates z Niemiec (Hamburg, Düsseldorf, Monachium, Frankfurt), Austrii (Wiedeń) i Szwajcarii (Zürich, Genewa) do Dubaju kosztują od 6300 do 13 100 euro.<<

Emirates First Class

Najdroższa taryfa to 61 000€, za one way w F, na trasie JFK-AUH, ale tu trzeba mieć po prostu za dużo kasy!

The most expensive flights in the world – For 61,000 euros from New York City to Abu Dhabi..

Jeśli posiadamy bilet, kupiony w klasie C to za dodatkową opłatą możemy zrobić upgrade do F, online lub przy stanowisku odprawy bagażu. Pasażerowie mają też inna szansę, mogą złożyć ofertę podwyższenia klasy, ale niekoniecznie może się udać i można czekać do dnia lotu. W przypadku lotów długodystansowych gość klasy Eco może wybrać, czy chce złożyć ofertę podwyższenia do klasy Eco Premium lub Business. Gość klasy Ekonomicznej Premium może oddać ofertę na upgrade do klasy Business. Z kolei goście klasy C mogą złożyć ofertę podwyższenia klasy do F.

Jeszcze inna opcja to upgrade z klasy C do F przy pomocy eVouchera z programu M&M, ale tu potrzebne 2 eVouchery, o ile takimi dysponujemy. Raz zrobiłem upgrade przy pomocy eVouchera, ale z Premium do Business na jednym odcinku, bo miałem tylko 1 eVoucher.

Upgrade do Premium Economy:

Economy K, L, T: 2 eVouchery
Economy (pozostała część): 1 eVoucher

Upgrade do Business class:

Economy K, L, T: 3 eVouchery
Economy (pozostała część): 2 eVouchery
Premium Economy N: 1 eVoucher
Premium Economy (pozostała część): 1 eVoucher

Upgrade do First class:

z Business (wszystkie klasy): 2 eVouchery

eVouchery są ważne przez 24 miesiące i można wykorzystać u wszystkich partnerów Star Alliance - w zależności od kierunku podróży, linii lotniczej, klasy podróży i klasy rezerwacyjnej. Jedyne manko takich e-voucherów, podczas upgrade lądujemy na liście rezerwowej, można czekać, aż do dnia wylotu i nie zawsze się udaje.

Opcja free upgrade do F, zaoferowana przez linie, to wyjątkowo rzadki przypadek i może się trafić np. podczas overbooking, ale tylko z klasy C. Trudno mi jest sobie wyobrazić, że pasażer z biletem klasy Eco zostanie zaproszony do F. A takie info w necie, że ktoś założył garnitur i przy wejściu na pokład został niby zaproszony do F, traktuje z uśmiechem.

Najprostsza i najdroższa opcja to tradycyjny zakup biletu. Owszem, ceny odstraszają i każdy może sobie sprawdzić online, ile kosztuje bilet pierwszej klasy. Normalnie, na przykładzie EK, miejsce w F kosztuje tyle, co 10-12 biletów w klasie Eco i dwa razy tyle, co w C, a więc dla przeciętnego trampera to mogą być astronomiczne ceny.

Ostania opcja zdobycia biletu pierwszej klasy to prezent zafundowany przez pracodawcę na podróż służbową i tylko życzyć takiego pracodawcy.

Taka mała uwaga, bo nie raz się nadziałem, jeśli widzimy atrakcyjną cenę na konkretnej trasie, która nas interesuje, to nie powinniśmy zwlekać, za kilka minut lub kilka dni, cena biletu może się zmienić, może być kilka lub kilkaset € więcej i nie da się tej pierwotnej ceny przywrócić. Kto gra w szachy, ten wie, jest tylko jeden dobry ruch. Koszt zakupu biletu może zmieniać się nawet kilka razy w ciągu tego samego dnia. Zdarza się, ze 2-3 tyg. przed odlotem, cena potrafi nagle stopnieć i takie anomalia obserwowałem w okresie covid-u, ale to raczej rzadkie przypadki.

Gdy natrafimy na ofertę First class, na trasie międzykontynentalnej <1500€, to możemy być raczej pewni, że chodzi o EF i najprawdopodobniej taki bilet nie przetrwa, będzie anulowany. A jeśli cudem wypali to super wygrana w ruletce taryfowej. W okresie covid-u ceny biletów lotniczych zupełnie wariowały i zdarzały się takie rodzynki. Widziałem także taryfy Business, niższe od Eco Premium, tymi samymi liniami na identycznej trasie, a dziś może być inaczej. Już po m–cu, zauważyłem skok w górę mojego biletu w klasie F o prawie 1000€! W pewnym sensie miałem satysfakcje, obserwując, jak mój bilet drożeje.

Generalnie nie ma złotego środka, zakup tanich biletów to temat na oddzielny wątek. Pomocne poradniki możemy znaleźć w tym forum. A przy okazji, dobrze byłoby uaktualnić i obszerniej rozwinąć ten temat:

Zobacz co zrobić aby latać za grosze. Porady podróżników

Możliwości są nieograniczone, gdy zaczniemy rozgryzać tajniki taniego podróżowania i dobrze pokombinujemy to finał może być taki, że za lot w C będziemy płacić tyle, co za lot w Eco, a za lot w F tyle, co w C. Taka wskazówka, jeśli chcemy poznać prawdziwe promocje klasy pierwszej, to zapomnijmy proszę o forach pseudo podróżniczych z mediów czy wyszukiwarek oprócz FlyerTalk. Inne fora powielają z opóźnieniem informacje z FT.

Zdaje sobie sprawę, że na początek może wydawać się skomplikowane, ale jeśli są pytania dot. programów lojalnościowych, czy zdobycia biletu za mile to proszę się kontaktować z infolinią linii lotniczych, gdyż nie jestem expertem w tej dziedzinie, a warunki i regulacje mogły ulec zmianie. Sam chętnie korzystam z infolinii, gdy mam pytania.

Zaznaczam, wyżej podane informacje pochodzą z pierwszej połowy bieżącego roku 2023. Nie sprawdzałem‎ jeszcze, jak to wygląda po zmianach w programie M&M w przyszłym roku i nie muszę znów wspominać, że w necie krąży wiele informacji, a niektóre mogą być nieaktualne lub błędne.

Ekologia

Gdy mam czas i możliwość, to staram się wybierać kolej i jestem za wprowadzeniem obowiązkowej opłaty klimatycznej, doliczanej do każdego biletu lotniczego. Tak, przyznam się, kompensuję moje loty i wpłacam dobrowolną opłatę kompensacyjną.

Lufthansa - Neutralizowanie emisji CO2.

LOT UMOŻLIWIA PASAŻEROM KOMPENSACJĘ CO2 W RAMACH PROGRAMU DESTINATIONECO

Podoba mi się, że linia Swiss wprowadziła Green Fares.

>>Cały ruch lotniczy odpowiada za ok 3% światowej emisji dwutlenku węgla oraz ok 2% emisji gazów cieplarnianych.

Loty krótkodystansowe z ekologicznego punktu widzenia powinny zostać zastąpione mniej emisyjnym środkiem transportu. W krajach takich jak Japonia czy Niemcy, gdzie sieć szybkiej kolei jest dobrze rozwinięta, lotnictwo w naturalny sposób przegrywa z pociągami. Rezygnacja z lotów na krótkich trasach do 400 km mogłaby być również korzystna dla branży lotniczej, bo uwolniona w ten sposób przepustowość lotnisk, mogłaby być wykorzystana do rozbudowy połączeń dalekiego zasięgu.

Według przewidywań w 2050 roku transport lotniczy będzie odpowiadał już za 20% emisji gazów. Wszystko za sprawą coraz większego ruchu lotniczego. Z roku na rok wprowadza się coraz więcej restrykcji względem spalin między innymi obowiązek ich monitorowania. Parlament Europejski stale pracuje nad zmianami, których wprowadzenie ma pomóc z zanieczyszczeniami powodowanymi przez samoloty.<<


Podróż samolotem a ekologia

Wybór noclegu

Mając już potwierdzony bilet lotniczy, byłem na luzie, ponieważ to nie był EF i mogłem spać spokojnie.

Zarezerwowałem tańszy hotel ze SPA poprzez ulubiony portal hotels.com, ale anulowałem, gdyż dziwnym zbiegiem okoliczności otrzymałem przed samymi urodzinami ciekawszą, specjalną ofertę i zamówiłem 5* Hayatt ze śniadaniami i kolacjami, składającymi się z kilku dań, ale nie opcja All-in. Przy czym z trzeciej nocy nie skorzystałem, chodziło tylko o przedłużenie do późnego wieczora. Zwykle zamawiam tańsze lokum, ale pomyślałem, że zaszaleję i zafunduję sobie taki prezent urodzinowy, a te gwiazdki będą idealnie pasować do klasy F.

Dzień Urodzin – sam w luksusowej First class (F).

Wreszcie nadszedł ten oczekiwany dzień. Czy dzień urodzin nie powinien być magiczny, specjalny, niepowtarzalny i wyjątkowy? Jak już wcześniej wspominałem, nie będzie to moja pierwsza podroż w klasie pierwszej, dodatkowo moimi ulubionymi liniami Swiss (LX).

Na lotnisku w Zürichu pojawiam się trochę późno. Przy odprawie First nie ma kolejki i odprawia młoda dziewczyna. Jest tak śliczna, że nie wiem, co powiedzieć, ale mówię, że ma cudne arabskie oczy. Odpowiada z miłym uśmiechem: „Tak, jestem Libanką“. Przy odprawie First otrzymujemy asystentkę bądź asystenta, aby przeprowadzić klienta przez Fast Track. Zawsze wolę asystentki. Tym razem pojawia się sympatyczna, wysoka Niemka. Transferuje mnie bez kolejek, przez specjalną odprawę paszportowa dla VIP-ów i ląduję w First Class Lounge (Terminal E).

Salonik ZRH 1.JPG
Salonik ZRH 1.JPG (138.48 KiB) Przejrzano 42749 razy

W Swiss First Lounge zwykle nie ma dużo klientów, można się zrelaksować przed podrożą, zamówić dobrą kuchnię, podelektować znakomitymi trunkami, czy nawet skorzystać z prysznica. Swiss First Lounges w Zürichu nalezą do najlepszych w świecie.

SWISS earns Skytrax awards for its First Class Lounges.

Łazienki z prysznicem są tak czyste i komfortowo urządzone, jak w najlepszych hotelach 5*.

REVIEW – SWISS First Class Lounge – Zürich (ZRCH E-Gates).

Zamawiam koniak.

Salonik ZRH 2.JPG
Salonik ZRH 2.JPG (192.98 KiB) Przejrzano 42749 razy

Brakowało czasu, ale usłyszałem, że poczekają 10 min, a później jeszcze bonusowe 20 min. Poczekają? Przecież odprawa kart pokładowych już trwała. W takim razie zamawiam kolejną lufkę koniaku oraz pyszne krewetki w sosie Red Curry. To się nazywa super serwis… :-)

Salonik ZRH 3.JPG
Salonik ZRH 3.JPG (155.54 KiB) Przejrzano 42749 razy

Do samolotu jestem dowożony prywatnym transferem i kieruje sympatyczna pani znająca język polski. Fajna niespodzianka!

Transfer ZRH.JPG
Transfer ZRH.JPG (124.62 KiB) Przejrzano 42749 razy

Dojeżdżamy pod A330-300 i obok czeka autobus załadowany pasażerami, czekali specjalnie na mnie, aż ja wejdę pierwszy na pokład. Tu się poczułem zdecydownie nie komfortowo, może byłem za długo w saloniku? Właściwie to mogli wcześniej wpuścić ludzi z autokaru. Przecież matki z dziećmi na rękach powinny mieć pierwszeństwo wejścia na pokład, a nie jacyś goście z First. Wcale nie muszę być pierwszy, mogę wejść ostatni. Pomyślałem, warto zrobić coś dobrego…

Airbusy A330-300 zabierają na pokład max. 236 pasażerów. Pojemność podzielona jest na 183 miejsca w klasie ekonomiczni, 45 miejsc biznesowych i 8 foteli pierwszej klasy.

Transfer ZRH 2.JPG
Transfer ZRH 2.JPG (147.09 KiB) Przejrzano 42749 razy

Tu kolejna niespodzianka crew wita mnie z uśmiechem na twarzy, składając życzenia urodzinowe. Kapitan przyszedł się osobiście przywitać (to nie zawsze jest praktykowane). Wzorowa czystość na pokładzie. Mogę wybrać sobie miejsce, które mi pasuje, wybieram z widokiem na cudowne Alpy, lepiej być nie może...

First class 1.JPG
First class 1.JPG (169.8 KiB) Przejrzano 42749 razy

Gdyby policzyć, 8 miejsc w First x oficjalna, średnia cena biletu 10 000€ na tej trasie to za dyskrecję można zapłacić nawet 80 000€!

Na wstępie standard, powitalny szampan, jeszcze przed startem samolotu i ciągle dolewane. Przyznam, że wcześniej nie lubiłem bąbelek, uważałem za narzędzie powodujące ból głowy, ale ostatnio polubiłem.

First class 2.JPG
First class 2.JPG (150.78 KiB) Przejrzano 42749 razy

Szampan Grand Siècle z domu Laurent-Perrier, jest ok, choć wolałbym Dom Pérignon lub Salon.

First class 3.JPG
First class 3.JPG (180.52 KiB) Przejrzano 42749 razy

Taka ciekawostka, w liniach lotniczych najdroższego szampana w First serwuje Japan Airlines, Salon 2007, 600€ / butelka.

Na pamiątkę nagrałem filmik podczas startu, aby mieć udokumentowane, że jestem jedynym gościem na pokładzie First class.

Rozmiar fotela w Swiss First zapewnia idealny komfort podroży i duża przestrzeń na nogi. Przesuwane ściany boczne zapewniają optymalną prywatność, dzięki czemu można cieszyć się spokojem i indywidualną prywatnością podczas lotu. Każde siedzenie posiada gniazdo zasilania smartfona i laptopa.

Rozrywka na pokładzie

Ekran monitora 58,4 cm. Szwajcarski system rozrywki oferuje pasażerom pierwszej klasy duży wybór hollywoodzkich filmów, klasyków, seriali i filmów dokumentalnych, a także liczne treści muzyczne i gry wideo (np. Sudoku, golf, gry wieloosobowe itp.). W Airbusie A330-300 gry 3D są nadal dostępne i istnieje możliwość podłączenia prywatnego iPhone'a/iPoda, aby oglądać własne treści na ekranie rozrywkowym. Szeroki wybór gazet i czasopism uzupełnia szwajcarską ofertę rozrywki ponad chmurami.

Otrzymuję gazety i kartę napojów.

First class 4.JPG
First class 4.JPG (164.97 KiB) Przejrzano 42749 razy

First class 5.JPG
First class 5.JPG (223.77 KiB) Przejrzano 42749 razy

First class 6.JPG
First class 6.JPG (185.71 KiB) Przejrzano 42749 razy

Menu à la carte jest przygotowywane przez renomowanych szefów kuchni. Wysokiej jakości szwajcarski catering na pokładzie rozpieszcza gości pierwszej klasy wielodaniowym menu, któremu towarzyszą doskonałe wina z najwyższej półki. Kulinarną atrakcją podczas szwajcarskich lotów długodystansowych jest program dla smakoszy „Taste of Switzerland”. Tutaj mamy okazję spróbować sezonowych specjałów kulinarnych z konkretnego kantonu, które co trzy miesiące tworzą szwajcarscy szefowie kuchni. Na wszystkich rejsach długodystansowych dostępne jest także menu wegetariańskie (stworzone przez znany Haus Hiltl).

Lecimy nad przepiękną Szwajcarią, pogoda dopisuje. Pod nami Zürichsee.

First class 7.JPG
First class 7.JPG (198.44 KiB) Przejrzano 42749 razy

Obsługa na pokładzie mila i sympatyczna, ale nie pierwszej młodości. Szef pokładu oznajmił, że zaraz przyjdzie całe crew, zaśpiewać „Happy Birthday”, ale zastopowałem, poprosiłem, żeby odpuścić. Nie potrzebuję show i nie lubię być w centrum zainteresowania, wolę ciszę i spokój. Zapytałem grzecznie obsługę, czy mógłbym zaoferować moje super danie z First komuś przypadkowemu z klasy ekonomicznej i to będzie dla mnie prezent urodzinowy, a ja zadowolę mnie deserem. Tutaj szok, konsternacja, prawdopodobnie nikt tak wcześniej nie wydziwiał i obsługujący mnie starszy pan musiał uzgodnić z szefem pokładu. Wkrótce pojawił się szef pokładu i zakomunikował, ze szczerym uśmiechem; „Ależ naturalnie" i zapytał, czy znam tam kogoś? Odpowiedziałem, że nie, ale możemy kogoś wybrać, pod warunkiem, że będzie to osoba skromna z wyglądu, najchętniej ktoś z osób starszych, ale nie będzie to młoda i piękna dziewczyna, wyjątek matka z dzieckiem.

Wybraliśmy z menu rybę, została pięknie przygotowana w porcelanie z przykrytym talerzem i metalowymi sztućcami. Spektakularnie to wyglądało, pan steward z mojej obsługi trzymał tacę z jedzeniem, a ja musiałem kogoś wybrać. Miałem wrażenie, że goście z Eco trochę się ożywili na ten niecodzienny widok, bo z zaciekawieniem spoglądali, co się będzie działo. Wybraliśmy starszego gościa, wyglądał na Hindusa, pan z obsługi przedstawił mnie, że pasażer z klasy First chce zaoferować danie główne, bo sam rezygnuje. Starszy jegomość podziękował grzecznie i przeprosił, że jest wegetarianinem. Tak się fajnie złożyło, z tylu siedziała młoda mama o czekoladowym kolorze skory z małym dzieckiem i się b. chętnie zgodziła. Nigdy nie zapomnę tego szczerego uśmiechu i to był właśnie mój najpiękniejszy prezent urodzinowy.

Pomyślałem, że narobiłem trochę bałaganu i mogło być uznane za skrzywiony pomysł, ale szef pokładu mnie uspokoił i pochwalił, że ładny gest i mam dobre serce. Przecież nie jeden pasażer z klasy ekonomicznej marzy o wykwintnym daniu pierwszej klasy.

Jednak w tym przypadku, który znalazłem w mediach, doszło do kuriozum:

>>Pasażer United Airlines był zachwycony, że podano mu posiłek pierwszej klasy w klasie ekonomicznej plus. Do czasu. Chwilę później szef pokładu zagroził, że wpisze go na czarną listę, co będzie oznaczało zakaz lotów tą linią.<<.

https://businessinsider.com.pl/lifestyl ... te/79n7xft


Relax i wielkie szkło

Muszę przyznać, że nic mi nie żałowali, w końcu byłem jedynym gościem w First, a mieli do wyboru dobre trunki. Economy i Business były zapełnione pasażerami.

Zacząłem, tak skromnie od Campari Orange.

First class 8.JPG
First class 8.JPG (109.16 KiB) Przejrzano 42749 razy

Obsługuje mnie kilka osób z personelu pokładowego, co chwila ktoś przychodzi i pyta, co podać to „za karę“ zamawiam. Browara nie pijam, ale złapałem ochotę na Whisky. Zdecydowanie preferuję opcje „single malt“, a szczególnie mój ulubiony Glenfiddich, najlepiej 18-letni, ale już nie ma w programie. Gdy leciałem wiosną br. w F, to jeszcze serwowali. W karcie napoi widniała 16-letnia Glenmorangie single malt, ale im się skończyła. Jednak nie wypada mieszać i dokuczać, to co serwują też dobre.

First class 9.JPG
First class 9.JPG (110.88 KiB) Przejrzano 42749 razy

Szwajcarskie 4-letnie Säntis Malt jest perfect, znalem z wcześniej, idealnie pasuje do Swiss, poprawia humor i doskonale dba o atmosferę. Oprócz Szkocji, właśnie Szwajcaria i Japonia potrafią wyprodukować świetne Whisky i de facto polecam.

First class 10.JPG
First class 10.JPG (117.23 KiB) Przejrzano 42749 razy

Nie ukrywam, uwielbiam dobre czerwone wina.

First class 11.JPG
First class 11.JPG (176.91 KiB) Przejrzano 42749 razy

Ale jednym z najlepszych napojów jest niezastąpiona herbatka z cytryna, bez cukru oczywiście i jak ładnie podane…

First class 12.JPG
First class 12.JPG (160.41 KiB) Przejrzano 42749 razy

Otrzymałem lody, można było wybrać mango lub czekoladowe, moglem mieć 2 porcje, ale to za dużo dobroci.

First class 13.JPG
First class 13.JPG (163.92 KiB) Przejrzano 42749 razy

A tu akurat jedno z moich ulubionych win, degustowałem już wcześniej na pokładzie Swiss w klasie F. Rocznik 2014, tego typu drogie wina można przetrzymywać latami.

First class 14.JPG
First class 14.JPG (161.08 KiB) Przejrzano 42749 razy

Ciągle otrzymywałem nowe vouchery 50 MB i była możliwość korzystania z internetu podczas całej podróży.

Pyszny deser.

First class 15.JPG
First class 15.JPG (103.8 KiB) Przejrzano 42749 razy

Prezenty urodzinowe

Właśnie, mile spędzony czas ucieka szybciej w First class. Przed lądowaniem w Dubaju, wręczono mi prezenty urodzinowe. Mega cool, tego się nie spodziewałem. Butelka porządnego, czerwonego wina, pyszne czekoladki Sprüngli i kartka z życzeniami urodzinowymi od linii Swiss.

First class 16.JPG
First class 16.JPG (111.45 KiB) Przejrzano 42749 razy

First class 17.JPG
First class 17.JPG (117.65 KiB) Przejrzano 42749 razy

Jednak to nie koniec niespodzianek. Po tym, jak zaoferowałem moje danie główne, otrzymuję tego magicznego e-maila (przetłumaczyłem z niemieckiego), z którego wynika, że otrzymam kasę za zaginiony bagaż, który odnalazł się po 2 dniach:

>>Witamy

Mamy dobrą wiadomość: Pan otrzyma od nas pieniądze!

Wymienimy zakupy zgodnie z wymogami prawnymi Konwencji Montrealskiej. Pokrywamy całkowity koszt odzieży, środków higienicznych, skarpetek i bielizny. W tym celu konieczne byłoby odesłanie nam odzieży wraz z dowodem zakupu (z wyjątkiem przyborów toaletowych, skarpetek i bielizny).

Jednakże na znak naszej dobrej woli, zrezygnujemy ze zwrotu produktów. W zamian zwrócimy Panu pełną kwotę do maksymalnego limitu Konwencji Montrealskiej.

Otrzyma Pan od nas zwrot pieniędzy. W tym celu wystarczy skorzystać z poniższego linku, abyśmy dokonali wpłaty podanej kwoty 460,72 EUR. Alternatywnie można skorzystać ze szczegółów dostępu ręcznego znajdujących się w dalszej części tej wiadomości.

Mamy nadzieję, że wszystko zostanie szybko rozwiązane w sposób satysfakcjonujący. Będzie nam miło, jeśli wkrótce ponownie Pan poleci Lufthansą.

Z wyrazami szacunku<<


Moment, napisałem miesiąc temu o zwrot. Wydałem tylko ok. 100€ na najpotrzebniejsze rzeczy i wysłałem paragony na taką sumę, ale odpowiedź była odmowna:

>>Witamy

Dziękujemy za wiadomość.

Przykro nam, że nie udało się Panu odebrać bagażu na koniec podróży.

Doskonale rozumiemy, jak denerwujące i stresujące musiało to być dla Pana. Przepraszamy za opóźnienie w dostarczeniu bagażu i wynikające z tego niedogodności.

Oczywiście ponosimy odpowiedzialność zgodnie z przepisami prawa. Warunkiem jest oszacowanie kwoty szkody i udokumentowanie jej za pomocą rachunków, np. rachunków zakupu lub wyciągów z karty kredytowej. Niestety z Pana opisu wynika, że ​​nie jest to możliwe. Jednakże bez pokwitowań nie możemy spełnić prośby o zwrot kosztów zakupów na wymianę.

Prosimy o wyrozumiałość, że w tych okolicznościach nie zapłacimy żadnego odszkodowania i mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli powitać Pana ponownie na pokładzie Lufthansy.

Z wyrazami szacunku<<


Można nie wierzyć, bo ciężko ogarnąć, ale jak świat długi i szeroki, będę opowiadał tę historie.

Najpierw odmowa, a później linie nagle ignorują moje wydatki i zwracają dobrowolnie 4,5 x więcej oraz nie chcą zwrotu zakupionych rzeczy? Od kiedy linie lotnicze są takie hojne? Nie raz musiałem walczyć i niekoniecznie było pozytywnie rozpatrzone.

Pieniądze szczęścia nie dają, ale ta pozytywna wiadomość mnie uszczęśliwiła. Zrezygnowałem z dania głównego w samolocie i nic nie oczekiwałem, a tu prosto z Nieba taki hojny podarunek w moje urodziny. De facto, po 5 dniach kasa została przelana na moje konto, to nie mógł być sen.

Lotnisko w Dubaju

Kolejna niespodzianka na lotnisku w Dubaju. Po opuszczeniu samolotu czekała na mnie nie limuzyna, ale autobus. Chciałem poczekać, aby zabrali innych pasażerów, czemu sam mam jechać, ale obsługa lotniska się nie zgodziła. W sumie to mogli przysłać limuzynę, nawet dla szpanu, ale nie jestem wymagający, jest OK. Po innych wysyłają wypasione limuzyny, ale kto się pochwali, że dojeżdżał sam z samolotu do terminala autokarem?

Przypomniał mi się taki kawał z czasów głębokiej komuny. W Polsce Ludowej student z Nigerii dzwoni do rodziców i opowiada: „Polska jest dziwnym krajem, dojeżdżam na wykłady mercedesem, a mój profesor autobusem“, na co ojciec odpowiada: „Synku niczym Ciebie nie przejmuj, ucz się dalej, wysyłamy Ci autobus“.

Na lotnisku czekała na mnie śliczna Filipinka z obsługi pasażerów klasy First i przeprowadziła mnie bez kolejek przez Fast Track dla VIP-ów. Dobrze, że pamiętałem jeszcze słowa z j. Tagalog i nagrodą był uśmiech. Poczekała ze mną, aż otrzymam bagaż z taśmy, który przywędrował pierwszy.


Hotel w Dubaju

Wynająłem taxi z lotniska i przyjechałem do hotelu. Taxi nie są drogie w Dubaju, gdy szkoda czasu, to chętnie korzystam, z lotniska do hotelu 40 zł, a z powrotem tylko 23 zł.

W hotelu czekała kolejna niespodzianka. Na stoliku stoi sobie complimentary wino czerwone z Libanu, arabskie smakołyki oraz kartka od managera hotelu. Skąd wiedzieli, ze akurat lubię czerwone wina libańskie? Pomyślałem, pewnie nikt mi nie uwierzy. Kolejny dowód, zawsze po dobrym uczynku życie nagradza i to nie raz. Lubię czysto, gdy nie ma nieprzyjemnych zapachów w pokoju, kibel zdezynfekowany i zaplombowany i nie ma czyichś włosów łazience i na łóżku etc.

Hotel1.JPG
Hotel1.JPG (116.1 KiB) Przejrzano 42749 razy

Wody mineralnej nie żałowali dla 1 goscia, aż 5 butelek przygotowali, a miałem pragnienie jak hipopotam z wyschniętej rzeki. Zawsze warto zostawić banknot (napiwek) na poduszce.

Hotel3.JPG
Hotel3.JPG (249.64 KiB) Przejrzano 42749 razy


Hotel4.JPG
Hotel4.JPG (187.76 KiB) Przejrzano 42749 razy

Lubię pokoje z balkonem, gdzie mogę zapalić cygaro.

Hotel5.JPG
Hotel5.JPG (192.31 KiB) Przejrzano 42749 razy

Widok z balkonu. Zdecydowanie wolę takie widoki zamiast placów budowy.

Hotel7.JPG
Hotel7.JPG (363.54 KiB) Przejrzano 42749 razy

Ptaszki, które chciały złożyć życzenia urodzinowe.

Hotel8.JPG
Hotel8.JPG (148.6 KiB) Przejrzano 42749 razy

Bar

Wstałem, zjadłem super śniadanko i poszedłem na masaże.

Po południu zakotwiczyłem w barze przy plaży.

Hotel9.JPG
Hotel9.JPG (234.48 KiB) Przejrzano 42749 razy

Serwowali fajne drinki, szef baru z Serbii to zaatakowałem po serbsku. Ucieszył się i powiedział, że za drinki policzy pół ceny i dodatkowe 2 drinki otrzymałem za uśmiech. Wiele można opowiadać, ale doświadczyłem nie raz, że serbska gościnność nie ma granic.

Czy to wszystko to tylko czyste zbiegi okoliczności…? Idealnie poukładane klocki niespodzianki.

Bar1.JPG
Bar1.JPG (152.59 KiB) Przejrzano 42749 razy

Tequila, pamiętamy proszę, alwyas 100% Agave, inaczej najbardziej egzotyczny kac w życiu. Dodatkowa lufa czystej Agawy, zawsze przyjemną przystawką.

Bar2.JPG
Bar2.JPG (224.93 KiB) Przejrzano 42749 razy

Bar3.JPG
Bar3.JPG (183.5 KiB) Przejrzano 42749 razy

Bar4.JPG
Bar4.JPG (277.66 KiB) Przejrzano 42749 razy

Podobał mi się wynalazek szefa, Mojito w innej kreacji, zamiast rumu Gin i zamiast mięty Bazylia.

Bar5.JPG
Bar5.JPG (175.76 KiB) Przejrzano 42749 razy

Wziąłem taxi i wyskoczyłem na miasto, aby kupić moje ulubione mleko wielbłądzie, nie mogło zabraknąć w weekend urodzinowy. Co prawda wole świeże, a nie takie komercyjne, ale w Dubaju innego nie dostaniemy. Btw w tym roku w Tunezji jeździłem 7 dni za świeżym mlekiem i dopiero ostatniego 7 dnia znalazłem.

Wielbladzie mleko.JPG
Wielbladzie mleko.JPG (90.73 KiB) Przejrzano 42749 razy

Night club

Pobalowałem elegancko. Kelnerka była z Ugandy to zamawiałem drinki w j. Swahili, coś tam jeszcze pamiętam z wypraw po Afryce Wschodniej.

Świetne były drinki z suchym lodem, akurat miałem podobne w tym roku w Kolumbii. Ale tym razem nic za free i dobrze, bo by się człowiek za bardzo rozkręcił.

Generalnie alkohol w Dubaju b. drogi, ale kto będzie sobie żałował podczas imprezy urodzinowej?

Night club1.JPG
Night club1.JPG (121.51 KiB) Przejrzano 42749 razy


Night club2.JPG
Night club2.JPG (123.78 KiB) Przejrzano 42749 razy


Night club3.JPG
Night club3.JPG (137.68 KiB) Przejrzano 42749 razy

W clubie grasowały śliczne rosyjskie diewuszki i znikały z arabskimi klientami.

Niedziela

To mój ulubiony dzień, zawsze zero alkoholu, bez wyjątku nawet podczas powitania NR, gdy wypada w Niedzielę. Miałem tak w tym roku w Gruzji, poprosiłem kelnerkę, aby tak po cichu nalała mi w kieliszek od szampana wody mineralnej.

Zjadłem pyszne śniadanie, wziąłem taxi i pojechałem do Kościoła St. Mary's.

Msza Sw2.JPG
Msza Sw2.JPG (356.43 KiB) Przejrzano 42749 razy

Prześliczna Msza Święta w języku arabskim. Byłem pod wrażeniem, mam sentyment do j. arabskiego.

Msza Sw1.JPG
Msza Sw1.JPG (185.72 KiB) Przejrzano 42749 razy

Po południu nuda, bar odpada to spędziłem w salonie masaży. Przyznałem się, że to wypad urodzinowy i jeden masaż otrzymałem w prezencie. Tak się składa, ze w świecie arabskim zawsze coś się przydarza za free i dobre uczynki potrafią czynić cuda, wiele można opowiadać...

Kolacja

Kącik alkoholowy, ale tym razem bez alkoholu.

Kolacja1.JPG
Kolacja1.JPG (248.81 KiB) Przejrzano 42749 razy

Lobster, ryba i krewetki, oczywiście bezalkoholowo, pychota.

Kolacja2.JPG
Kolacja2.JPG (181.1 KiB) Przejrzano 42749 razy

Zamówiłem taxi i pojechałem na lotnisko.

Back home w First class

Miałem odprawę dla VIP-ów, tym razem asystentka z Egiptu, która o dziwo znała Swahili. Szok, ale nie dociekałem…

Zahaczyłem o salonik o nazwie Ahlan First Class Lounge.

Salonik DXB.JPG
Salonik DXB.JPG (158.27 KiB) Przejrzano 42749 razy

Już w samolocie, miejsce 1A, ale tym razem klasa First w pełni obłożona.

First class 21.JPG
First class 21.JPG (130.05 KiB) Przejrzano 42749 razy

Powitalny szampan... again full program.

First class 18.JPG
First class 18.JPG (149.63 KiB) Przejrzano 42749 razy

Menu.

First class 19.JPG
First class 19.JPG (96.46 KiB) Przejrzano 42749 razy

First class 20.JPG
First class 20.JPG (113.22 KiB) Przejrzano 42749 razy

Danie główne oddałem standardowo do Economy, ale tym razem poprosiłem obsługę, aby sami kogoś wybrali. Szef pokładu poprosił, aby mu opowiedzieć, jak to funkcjonowało poprzednim razem. A wiec zacząłem opowiadać, że spędzałem urodziny sam w First class i zaoferowałem moje danie główne nieznanej osobie z klasy ekonomicznej. Szef pokładu patrzył na mnie z niedowierzaniem, jakbym się urwał z innej planety. Jak to sam? Przecież zawsze mamy klientów w F na tej trasie i linie Swiss nie są takie hojne, aby zafundować taki prezent. Myślał, że wynająłem całą First class. Pomyślałem, czy tak naprawdę nie są hojne i tylko się uśmiechnąłem… Finał okazał się taki, że nieznajoma osoba z Economy, której nawet nie widziałem to była również mama z dzieckiem i mogła sobie wybrać danie z karty menu First class, aby było łatwiej. Byłem szczęśliwy, wyciągnąłem z torby Toblerone i poprosiłem szefa pokładu, aby był tak uprzejmy i zaniósł dziecku. Gdy wrócił, to przekazał, że dzieciak się bardzo ucieszył i dziękował. Moja radość była większa.

Szef pokładu i tak chciał mi zaserwować danie główne, ale grzecznie odmówiłem, skoro dla kogoś zrezygnowałem tzn. że zrezygnowałem.

Rozkładany duży stół ma wymiary (76 x 66 cm). Podoba mi się taka przestrzeń. Zadowoliłem mnie pysznym, ciemnym chlebkiem z oliwą, naprawdę uwielbiam.

First class 22.JPG
First class 22.JPG (129.88 KiB) Przejrzano 42749 razy

Na deser deska pysznych szwajcarskich serów zaokrąglona 20-letnim Porto.

First class 23.JPG
First class 23.JPG (120.05 KiB) Przejrzano 42749 razy

Wcześniej w F na tej trasie, serwowali prawdziwe szwajcarskie Bratwurst z bułką. Hit, mam również fajne fotki.

Otrzymałem piżamkę firmy Zimmerli i saszetkę z kosmetykami w prezencie, ale to każdy pasażer w First dostaje. Do spania siedzenie można przekształcić w całkowicie płaskie łóżko o długości ponad 2 metrów i szerokości 60 cm. Wygodny koc i poduszka, a także piżama, kapcie i wysokiej jakości zestaw kosmetyków dopełniają komfort snu nad chmurami.

Typowe, szwajcarskie śniadanko.

First class 24.JPG
First class 24.JPG (107.39 KiB) Przejrzano 42749 razy

Na lotnisku odwiedziłem Swiss First Lounge w Terminalu A.

Salonik ZRH 18.JPG
Salonik ZRH 18.JPG (192.56 KiB) Przejrzano 42749 razy

Gin Tonic.

Salonik ZRH 19.JPG
Salonik ZRH 19.JPG (192.71 KiB) Przejrzano 42749 razy

Zjadłem drugie śniadanie, tym razem w wersji angielskiej.

Salonik ZRH 20.JPG
Salonik ZRH 20.JPG (218.17 KiB) Przejrzano 42749 razy

Mojito time…

Salonik ZRH 21.JPG
Salonik ZRH 21.JPG (174.44 KiB) Przejrzano 42749 razy


Salonik ZRH 22.JPG
Salonik ZRH 22.JPG (207.47 KiB) Przejrzano 42749 razy

REVIEW: SWISS FIRST CLASS LOUNGE ZURICH (A GATES)

W saloniku First, w Terminalu A znajduje się Lounge cygar i można podelektować się niebieskim dymem.

Czy istnieje dress code klasy pierwszej?

Generalnie nie, ale nawet jeśli linia lotnicza nie ma przepisów dot. ubioru dla klasy Business lub First, zawsze warto wziąć pod uwagę jak i z kim się podróżuje. Ale nie oczekujmy, że będą tam sztywni goście tylko w garniturach. Wszędzie na świecie istnieje zasada, jak będziemy ubrani i jak będziemy się zachowywać, tak nas obsłużą, ale to każda myśląca osoba doskonale wie.

Gdy się ktoś upodli alkoholem na lotnisku czy w saloniku i będzie nieodpowiednio zachowywał to personel pokładowy ma prawo nie wpuścić na pokład, nawet gościa z biletem pierwszej klasy. Podobnie w lokalach, barach i klubach, ochrona może wyprowadzić siłą nawet najbogatszego klienta.

Personel pierwszej klasy jest doskonale przeszkolony i rozpozna, że lecicie pierwszy raz. Pamiętajmy proszę, że nigdy nie kładziemy czy opieramy buty o siedzenia, oparcia na bagaż oraz rozkładane stoliki i półki podokienne, chyba że zamierzamy uchodzić za nieobytego kulturowo prostaka i tak się zachowujemy w swoim domu.

Chodzenie boso po samolocie to absolutne „no go“, jest obrzydliwe. W zestawie, który otrzymamy w samolocie, będą skarpetki i kapcie.

Ubranie powinno być czyste, w dobrym stanie, nieprzepocone i nie śmierdzące. A nawet poza ubraniem upewnij się, że nie śmierdzisz. Warto skorzystać z prysznica w saloniku i mieć ze sobą dezodorant, polecam kulkowy firmy Biotherm, dostępny na prawie każdym większym lotnisku.

Na pewno u mężczyzn krótkie spodenki, podkoszulki, koszulki na ramiączkach, japonki, sandały z białymi skarpetkami czy klapki, nie powinny mieć miejsca. Czysta koszula męska może być kolorowa i lepiej z długim rękawem, ale z krótkim rękawem też przejdzie. Sportowa bluza oraz czyste, nieprzetarte, najlepiej ciemne jeansy są OK. Dresy nie pasują, chyba że póżniej mają zastąpić piżamę. Zadbane buty sportowe, jak najbardziej spoko. Z kolei buty trekkingowe są niestosowne, mogą wyglądać b. komicznie u gościa klasy F. Najlepiej nosić buty z zakrytymi palcami, ale jeśli tego nie zrobicie, upewnijcie się, że Wasze stopy nie śmierdzą i nie są nieprzyjemne dla wzroku (samodzielna ocena jest tutaj trudna, ponieważ prawdopodobnie ludzie, którzy nie dbają o swoje stopy, nie zdają sobie sprawy, jak odpychające może to być dla innych). Pamiętajmy proszę, aby zawsze przebierać się w łazience, jeśli nie mamy oddzielnej, zamykanej kabiny First.

Powiedziałbym, że są to w połowie zasady, a w połowie wskazówki dotyczące etykiety savoir – vivre i powinny mieć zastosowanie niezależnie od klasy, jaką podróżujemy.

Wiele osób decyduje się na przebranie w piżamę, gdy jetuje w lepszych klasach. Sam chętnie przebieram się w piżamę, otrzymaną na pokładzie, na lotach nocnych.

W żadnym wypadku nie sugeruję, że ktokolwiek powinien zasięgać moich porad dotyczących ubrania, ale jeśli ktoś jest ciekawski, to ogólnie rzecz biorąc, kiedy latam prywatnie noszę ubrania w stylu sportowym, ale zdecydowanie nie krótkie spodnie, dresy, podkoszulki i nie klapki czy sandały.

Szanuję prawo każdego do ubierania się w samolocie tak, jak chce, niezależnie od tego, czy jest to garnitur, czy (czyste) zwykłe ubranie. Osobiście nie podążam za logiką tych, których przeraża widok ludzi ubranych w dresy przed długim lotem, kiedy wiele linii lotniczych wręcz zachęca pasażerów do przebrania się na pokładzie w piżamę i kapcie.

Historia pierwszej klasy

Back in time, nostalgia…

Tak zmieniała się pierwsza klasa w samolotach przez ostatnie 70 lat

Czy linie lotnicze oferują bezpłatne podwyższenie klasy w dniu urodzin?

Niestety, te czasy już dawno minęły, dziś powiedzenie agentowi z infolinii lub przy stanowisku odprawy, że mamy urodziny czy wybieramy się w podróż poślubną, nie zapewni bezpłatnego podwyższenia standardu. Nie jest to zapisane ani w regulaminie ani w wytycznych linii lotniczych i tacy pracownicy linii mogli by mieć problemy, że naruszyli przepisy. Na takim locie inni pasażerowie mogą mieć specjalne okazje.

>>In general an agent can get in trouble for processing upgrades out of order, and can only then make adjustments if it helps them get a flight out on time. Seriously, claiming it's your birthday or you're on your honeymoon isn't on its own going to get you an upgrade. People travel during special occasions all the time!<<

Tajne tryki w celu podwyższenia standardu na pierwszą klasę. Próbując ich, będziesz jednak wyglądać jak idiota.

Czy musi być pierwsza klasa na specjalną okazję?

Na pewno nie, to tylko drogie widzi mi się.

Jednak czasem warto wziąć sprawę w swoje ręce. Niektóre linie lotnicze oferują „przedsprzedaż” szampana, pralin czy lepszego menu w samolocie, nawet w klasie Economy. Takimi liniami są np. Swiss czy Air Mauritius. W Swiss można zamówić szampana nawet na krótkich trasach po Europie i korzystałem z tej opcji.

https://www.swiss.com/ch/en/fly/on-boar ... s-business

https://www.airmauritius.com/meals-beve ... nomy-class

Wtedy możemy przyjemnie zaskoczyć ukochaną osobę.

Magiczna klasa pierwsza - czy warto?

Nie zamierzam nakłaniać na drogie bilety, zawsze można odpuścić i wolny czas spędzić w domu, na działce, pojechać na ryby, wybrać się autem do Chorwacji, albo polecieć na masowe all-in, bo sąsiad wrócił i zachwalał. Naprawdę sorry, nie chce nikogo obrażać, ale gdy przeglądam net, to czasem odnoszę wrażenie, że dla niektórych podroż z opcją all-in, to jest właśnie ten wielki świat. 10 lat temu, z czystej ciekawości wybrałem się na taką imprezę, ale nie podobał mi się schemat.

Na pewno nie warto kupić biletu First po normalnej cenie, ale są promocje, można pokombinować lub nabyć za mile i niekoniecznie musi być prestiżowa Swiss. Do tej pory zdecydowana większość moich lotów (ok. 97%) to Economy z jedynym wyjątkiem, że stawiam na linie tradycyjnie.

Można się pokusić o cenę promocyjną lub kombinowaną, jeśli komuś potrzebne mile do uzyskania lub utrzymania statusu. Zdecydowanie wpada więcej mil, nie tylko premiowych, ale statusowych, potrzebnych do utrzymania czy podwyższenia statusu. Za lot w klasie First ze statusem FT w M&M na trasie ZRH-DXB-ZRH otrzymamy 19’286 mil.

Mile statusowe na innych trasach:

Zürich lub Frankfurt – Sao Paulo | ~ 40 000 mil w przypadku lotu w obie strony.
Zürich lub Frankfurt – Hong Kong | ~ 37 000 mil w przypadku lotu w obie strony.
Zürich lub Frankfurt – Los Angeles | ~ 38 000 mil w przypadku lotu w obie strony.

Od 2024 wystarczą 3 loty długodystansowe w F z dolotami w C i status SEN mamy w kieszeni, trudno osiągnąć w wygodniejszy i bardziej komfortowy sposób. Wtedy nie potrzeba nabijać mil kilkudziesięcioma durnolotami w klasie ekonomicznej, potrzebnych do SEN. Senator to jednak wysoka półka i doskonale rozumiem przeciętnych globtroterów, że b. ciężko osiągnąć. Na pocieszenie dodam, obecnie w 2023 do skoku na SEN głównie potrzebne loty międzykontynentalne, np. 5 x PE w E/G na trasie FRA-LAX–FRA, czyli możliwe do osiągnięcia, bez lotów w klasach C i F.

Jakie profity wiążą się z wyższym statusem, to już nie będę przynudzał, bo znajdziemy na portalach programów lojalnościowych.

Korzyści otrzymywane ze statusem Senator

Oczywiście, nie tylko M&M istnieje, są też inne ciekawe sojusze lojalnościowe, gdzie łatwiej zdobyć Golda, ale to temat na inny wątek.

W kazdym razie, było lepiej niż sobie wyobrażałem. Były to rzeczywiście jedne z najbardziej spektakularnych urodzin. Nie sądzę, abym w innych klasach otrzymał takie hojne prezenty, jakie otrzymałem w First. Wcześniej zdarzało się nie raz, że akurat w moje urodziny leciałem w klasie Economy oraz Business i nic, powtarzam NIC, nawet życzeń nie było na pokładzie. Zakładam, że nic nie wiedzieli, zresztą personel ma inne rzeczy do roboty. Myślę, że to bardziej standard w niższych klasach, a generalnie nie możemy oczekiwać czegokolwiek w dniu naszych urodzin na pokładzie samolotu. Jeśli przypadkiem otrzymamy kieliszek szampana, ciastko czy kartkę z życzeniami to będzie „nice to have“.

First to najwyższa klasa w liniach lotniczych. Każda linia lotnicza oferuje indywidualne atrakcje dla podróżujących pierwszą klasą. Zwykle First ma własną infolinię i zdecydowanie inne podejście do klienta. Pobyt w salonikach pierwszej klasy przed i po locie na pewno jest ultra dodatkowym bardzo przyjemnym bonusem, gdzie otrzymamy super kuchnię i bogaty wybór dobrych i drogich trunków. Szczególnie polecam FCL (First class lounge) na lotnisku w Zürichu, miałem okazje zwiedzić oba saloniki, w Terminalu A i E. Wspomnę jeszcze raz, że podczas całego lotu pierwszą klasą miałem pełnowymiarowy internet i moglem dzwonić przez apkę do znajomych.

Personel linii lotniczych z klasy First jest przeszkolony, jak prawidłowo postępować z celebrytami i superbogatymi. Jakość usług jest na ogół znacznie lepsza niż w innych klasach transportu, życzenia są natychmiast rozpoznawane i realizowane. Personel klasy pierwszej otacza pasażera lepszą i bardziej profesjonalną opieką, niezmiernie uprzejmy, często pyta, co potrzeba i co podać.

W klasie First można cieszyć się większą prywatnością niż w pozostałych klasach, znacznie łatwiej jest odizolować się od innych pasażerów i delektować się podróżą w zrelaksowany sposób. Zwyczajowo przestrzeń pierwszej klasy skonstruowana jest także tak, aby pasażerowie nie odczuwali różnicy ciśnień, a ściany oraz podłoga wykonane są z materiałów wytłumiających wszelkiego rodzaju hałas, dzięki czemu pasażerowie niemalże w ogóle nie odczuwają tego, iż znajdują się wysoko ponad lądem.

Generalnie w porównaniu z klasą C, klasa F oferuje przeważnie nieco więcej miejsca. Siedzenia mogą mieć szerokość 89 cm, długość 208 cm, np. u Singapore Airlines. Czasami siedzenia są od siebie oddalone o prawie 2,40 m. Dla porównania, w klasie Economy rozstaw siedzeń często wynosi tylko ok. 80 cm, co stanowi zaledwie jedną trzecią rozstawu w klasie Business. Fotele w First class są b. wygodne, można zamienić w łóżko, rozkładane całkowicie do pozycji poziomej i normalnie przespać. Po takim locie pasażer może nie odczuwać ani zmęczenia ani przesunięcia czasowego, wychodzi wyluzowany, wypoczęty i zrelaksowany.

Miejsca pierwszej klasy w Boeingu 777-300 ER British Airways mają szerokość 22 cali, czyli 55,88 cm. Dla porównania: w klasie Business w tym samym samolocie jest to 20 cali (50,8 cm), w Klasie Eco Premium 18,5 cala (46,99 cm), a w klasie Ekonomicznej tylko 17,5 cala (44,45 cm).

Emirates rozpieszcza swoich luksusowych gości własnymi apartamentami, ofertami wellness i możliwością wzięcia prysznica podczas lotu. Linie Etihad Airways oferują swoim pasażerom podróżującym A380 w klasie pierwszej, nie tylko suity, ale cały apartament składający się z 3 pokoi. Ten luksusowy apartament przeznaczony jest dla 2 osób i posiada oddzielny salon, sypialnie oraz łazienkę. Oferta jest dostępna tylko na niektórych trasach, w tym do i z Abu Dhabi, Paryża, NY i Sydney.

Jedzenie jest zwykle bardziej ekskluzywne niż w klasie C. Dań do wyboru jest zwykle jeszcze więcej, jedzenie można zamówić w dowolnym momencie i oczywiście wszystko jest wliczone w cenę – łącznie z wysokiej jakości alkoholami i winami. Pasażer dostaje do tego porcelanową zastawę i lepsze trunki niż w C.

Sam się przekonałem, że kuchnia w klasy C może być niesmaczna. Przykładem może myć mój niedawny lot długodystansowy Lufthansą z Ameryki Południowej i nie jest to tylko moje zdanie. Koleżanka leciała na tej samej trasie w klasie C i również była niezadowolona z kuchni.

Nie potrafię wytłumaczyć, ale alkohol w przestworzach wybornie smakował. Może dlatego, że spektakularne ambiente… Niekoniecznie alkohol musi być wyznacznikiem, z pewnością można zmontować lot w klasie pierwszej w wersji bezalkoholowej i też może być fajnie. Zresztą niektóre linie arabskie nie serwują alkoholi na pokładzie samolotu. Szanuję ich prawo i mi to nie przeszkadza.

W klasie pierwszej ciężar bagażu nie powinien być powodem do zmartwień. W Swiss pasażerowie klasy First mogą zabrać aż 3 walizki rejestrowane do 70lb / 32kg, razem 96 kg! Bagażami podręcznymi klientów klasy pierwszej nikt się specjalnie nie przejmuje, nawet gdyby było więcej, ale oficjalnie 2 x 8kg i w LX każdy pasażer ma u góry własny duży schowek. Widocznie bagaż rejestrowany takiego pasażera też leci pierwszą klasą, bo miał specjalną zawieszkę i przy odbiorze jeden z pierwszych na taśmie.

Warto jeszcze raz wspomnieć, że linie lotnicze są bardziej hojne dla pasażerów pierwszej klasy, np. jeśli chodzi o opóźniony czy zagubiony bagaż.

Ostatnio pojawiały się artykuły w mediach, że niektóre linie, jak np. QR, zamierzają wycofać się z serwisów pierwszej klasy.

Qatar Airways won’t include first class on its next-gen aircraft because it’s pointless, CEO says

Jeśli First może zniknąć to tym bardziej warto jeszcze skorzystać, nawet by poczuć się bogatym i doświadczyć, co otrzymują bogaci na pokładzie. Pomimo iż klasa pierwsza nie jest łatwa do zdobycia to na pewno ciekawa i wartościowa przyjemność, która dodatkowo osłodzi nasze wakacyjne przeżycia. Po powrocie napisałem super podziękowanie do Swiss za nieprzeciętna, miłą obsługę na pokładzie. Mam nadzieję, że zainteresowałem tematem i nie powinno być wątpliwości, że linia lotnicza Swiss to 5* przewoźnik.

Pozostaje życzyć każdemu, choć raz spróbować takiego komfortu podroży lotniczej. A kto tylko przelicza, bo mu szkoda wydać, pewnie nigdy nie doświadczy…
Dla mnie podróże maja na celu nie tylko spełnienie marzeń i poznanie innych kultur, ale przede wszystkim poznanie samego siebie.

Biegun Pólnocny lodołamaczem atomowym
Antarktyda / Polska Stacja Arctowski
Wizyta w Czarnobylu i Prypeci
Magic Socotra
Urodziny na pokładzie Swiss w First Class!

Re: Sam w First class - Urodziny na pokładzie Swiss (LX)

4
Malibu pisze: 27 paź 2023 19:32 Jak świętować to na maxa, fajny pomysł.
De facto tak, starać się nic sobie nie żałować!

Wspomnienia są prawdziwym skarbem na całe życie. :-)

Btw wróciłem z kolejnej wyprawy:

Norwegia-Tajlandia-HK-Brunei-Indonezja-HK-Tajlandia. Tam było wszystko i nic ... i kolejna ruina finansowa. Okres noworoczny to okres, gdzie można się pokusić o najwyższe ceny biletów lotniczych i hoteli.

To nie mój styl, aby mieszać tyle krajów za jednym zamachem i skomplikowana logistyka, ale miało na to wpływ wiele czynników, jak np. prywatne zaproszenie, ale nie tylko.

Właśnie udało mi się znów polecieć LH 2 x w First, na trasie MUC-BKK-MUC i powitalem NR 2024 w Tajlandii oraz była okazja pobalować na pokładzie Emirates, 2 x w F na trasie BKK-HKG-BKK.

Na pewno fajnie porównać klasy F w tych liniach i były to moje loty dziewicze w klasie First na pokładzie Emirates oraz Lufy, gdzie dobrze znałem tylko klasy Y i C. LH i EK A380.

A czy mi się podobała klasa pierwsza (First) w LH i EK?

Każda linia ma swoje plusy i chciałaby się przebić ponad inne. Naprawdę warto doświadczyć samemu, zdecydowanie to nie to samo, co polukać filmiki z YT.

Generalnie bajka, supermiła obsługa, mam fajne fotki. W LH niestety, nie zgodzili się, abym zrezygnował z 5* posiłku i oddał komuś przypadkowemu z Eco, ale otrzymałem butelkę porządnego wina. W EK jedne z najpiękniejszych stewardess, perski kawior z najwyższej półki do woli, bar i prysznic na pokładzie. Tak, korzystałem z prysznica w trakcie lotu, mega cool, a bar w EK znałem wcześniej z C.

Były także loty w C moimi ulubionymi liniami Swiss, Royal Brunei, Singapore Airlines, nawet Batik Air w C oraz na deser CX i OS w klasie Eco, aby się za bardzo nie rozpuścić i nie przyzwyczajać się do luksusu.

Były także fajne hotele, nie tylko te drogie np. z prywatnym jacuzzi, ale i tanie, przyjemne, gdzie byłem jedynym gościem.

W hotelu Kerry, ze spektakularnym widokiem na Harbour, w moim ulubionym Hong Kongu, otrzymałem butelkę wina od managera hotelu, bo było lekkie zamieszanie, chcieli mi obciążyć 2x kk.

W Bangkoku, w hotelu The Standard (polecam) otrzymałem w prezencie od sympatycznej szefowej managerki bon na 2000 THB, który mogłem wykorzystać na super kolację (lobstera), a deser czekoladowy z kawiorem i wstążką ze szczerego złota to prawdziwy HIT.

Zainspirował mnie ten link:

10 spektakularnych nowych hoteli

Poza tym byłem w ciekawych miejscach i spotkałem fajnych ludzi, a to przecież najważniejsze, czyż nie?

Pewnie znów warto sklecić kolejną relację, wkleić fotki, postaram mnie zmobilizować, tylko czasu i chęci brak.

Jednak wcześniej chciałbym napisać o wyprawie do Bangladeszu, połączonej z Finlandią, gdzie udało mi się po raz kolejny podziwiać fantastyczne zorze polarne (de facto druga połowa kwietnia) i mogę pochwalić się spektakularnymi zdjęciami zorzy polarnej, szczególnie w rzadkim odcieniu czerwonym. Normalnie b. ciężko o silną zorzę polarną w tym okresie, ale nie ma rzeczy niemożliwych.

Pozdrawiam podróżniczo, tym razem ze słonecznej Malty.
Dla mnie podróże maja na celu nie tylko spełnienie marzeń i poznanie innych kultur, ale przede wszystkim poznanie samego siebie.

Biegun Pólnocny lodołamaczem atomowym
Antarktyda / Polska Stacja Arctowski
Wizyta w Czarnobylu i Prypeci
Magic Socotra
Urodziny na pokładzie Swiss w First Class!

Re: Sam w First class - Urodziny na pokładzie Swiss (LX)

5
Podróżowanie w klasie pierwszej, znanej jako First Class, to doświadczenie, które łączy luksus z wyjątkowym komfortem. Autor tekstu opisuje swoje przemyślenia na temat tego, dlaczego warto spróbować tej formy podróżowania, nawet jeśli na co dzień nie jesteśmy przyzwyczajeni do takich wydatków. Klasa pierwsza oferuje nie tylko elegancki sposób przemieszczania się, ale również szereg udogodnień, które sprawiają, że podróż staje się przyjemnością. Wspomniano o wyjątkowej obsłudze pasażerów, którzy mogą korzystać z prywatnych limuzyn, indywidualnej odprawy oraz dostępu do ekskluzywnych saloników VIP na lotnisku.
Autor porównuje klasę pierwszą do klasy biznesowej, podkreślając, że różnice są znaczące. Klasa pierwsza ma zapewniać wrażenia przypominające te z opowieści o bogactwie i przepychu, co sprawia, że podróż staje się nie tylko środkiem transportu, ale także przygodą. Wspomniano o doświadczeniach związanych z podróżowaniem w klasie ekonomicznej, które często wiążą się z niewygodą i ograniczeniami. W przeciwieństwie do tego, klasa pierwsza oferuje przestrzeń i luksus, co czyni długie loty znacznie bardziej komfortowymi.
Na koniec autor dzieli się swoimi osobistymi doświadczeniami związanymi z podróżowaniem w klasie pierwszej liniami Swiss. Opisuje zalety tej linii, takie jak wysoka jakość obsługi klienta oraz profesjonalizm. Podkreśla również, że podróżowanie w klasie pierwszej może być dostępne dla osób z ograniczonym budżetem dzięki programom lojalnościowym i promocjom. Autor zachęca do rozważenia tej formy podróży jako sposobu na uczczenie wyjątkowych okazji w życiu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z podróży”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron