Nieprzeczytane posty

Porady dla kierowców w podróży

1
Oto kilka bardzo ważnych i jak że przydatnych porad dla zmotoryzowanych w podróży. Poniższe informacja znajdują również zastosowanie podczas codziennej jazdy,wiec przyda się bez wątpienia.

ZATEM ZANIM UDASZ SIĘ W PODRÓŻ ZAPOZNAJ SIĘ Z PORADAMI DOTYCZĄCYMI ZMOTORYZOWANYCH

Słońce: przyjaciel i wróg

Wysokość temperatury w nagrzanym od słońca samochodzie jest często niedoceniana. VAB dokonało dokładnych pomiarów temperatury panującej we wnętrzu pojazdu, podczas gdy na zewnątrz oscylowała ona między 31° a 35°C. Zdarzyło się, że temperatura kierownicy osiągnęła 65°C. Z kolei temperatura deski rozdzielczej dochodziła nawet do 80°C. Temperatura wewnątrz pojazdu wzrosła do 55°C i rosła dalej.
Podróżując w upalne dni, można doświadczyć fizycznych różnych dolegliwości, często spowodowanych upałem i silnymi promieniami słońca.

DOLEGLIWOŚCI NA SKUTEK DZIAŁANIA SŁOŃCA:
• Odwodnienie (ze względu na zbyt dużo słońca)
• Zmęczenie, brak koncentracji
• Zawroty głowy, duszności, nudności
• Podwyższone tętno
• Ból głowy
• Skurcze mięśni

UPEWNIJ SIĘ, ŻE SAMOCHÓD WYTRACIŁ CIEPŁO, ZANIM RUSZYSZ
• Ustaw ochronę przeciwsłoneczną na przedniej szybie.
• Połóż ręcznik na desce rozdzielczej do absorbowania ciepła.
• Parkuj w cieniu, w miarę możliwości.
• Otwórz drzwi na dwie minuty. Włącz klimatyzację, ustaw ją na maksimum, aby usunąć nadmiar ciepła przed jazdą.

ZAPOBIEGANIE PRZEGRZANIU W TRASIE
• Ustaw klimatyzację o 5 stopni niżej od temperatury zewnętrznej, ale nie niżej niż 20 ° C.
• Upewnij się, że masz w samochodzie świeżą wodę i mokre chusteczki odświeżające.
• Unikaj jazdy podczas najgorętszych godzin w ciągu dnia (12:00 do 15:00 godz.)
• Upewnij się, że zapewniony jest maksymalny przepływ świeżego powietrza. Otwórz jedno z tylnich okien i uchyl trochę okno po stronie kierowcy.

ZAPOBIEGANIE SPADKOWI WYDAJNOŚCI KLIMATYZACJI
• Zmieniaj filtry wentylacyjne regularnie - zły stan filtrów może powodować alergie.
• Ponieważ wentylacja usuwa wilgoć z powietrza i ciała - pij wodę, aby zapobiec odwodnieniu.
• Jeśli nosisz soczewki kontaktowe, zwilżaj oczy regularnie.
• Bezpośrednia wentylacja powinna być skierowana na przednią szybę, a nie kierowcę czy pasażerów.

2. Jadąc nocą, nie przeceniaj swoich możliwości

Jeśli chcesz dostać się do miejsca docelowego w czasie sezonu turystycznego, jazda w nocy może mieć swoje zalety. Niemniej, VAB zaleca stosowanie środków ostrożności. Jeden na dwóch kierowców zwykle śpi krócej niż powinien. W związku z tym podejmuje niepotrzebne ryzyko. Prawie 20% wypadków w nocy spowodowanych jest zmęczeniem.

DLACZEGO LEPIEJ NIE JECHAĆ NOCĄ
• Ciemność, podczas jazdy nocą szybko zaczyna nużyć.
• Oślepiające światła nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów wymagają od ciebie wysokiej koncentracji.
• Dzieci często mają trudności z zasypianiem, a zatem są stałym źródłem rozpraszania uwagi.
• Jeśli pasażerowie zasną, zwiększa się wówczas ryzyko zapadnięcia w sen także kierowcy podczas nużącej nocnej jazdy.
• W nocy jest około trzy razy więcej wypadków niż w ciągu dnia.

Zatrzymaj się, jeśli rozpoznasz któryś z tych sygnałów:

• ciężkie powieki
• trudność z przypomnieniem sobie co się stało w ciągu ostatnich kilku kilometrów
• ziewanie
• zbaczasz w trakcie jazdy z drogi w lewo lub w prawo i szybko korygujesz kierunek
• nagle za bardzo zbliżyłeś się do pojazdu jadącego przed tobą
• zauważyłeś sygnalizację świetlną za późno lub ledwo co na czas
• masz tendencję do jazdy w kierunku nadjeżdżających pojazdów
• trudność ze skupieniem uwagi na obiektach oraz trudność z utrzymaniem otwartych powiek
• problemy z koncentracją
• kiwanie głową

JAK UNIKAĆ ZMĘCZENIA
Aby móc określić dla siebie prawidłowy rodzaj odpoczynku, najlepiej jest trzymać się normalnego wzorca snu i czuwania.
• Upewnij się, że wystarczająco odpoczniesz w noc przed wyjazdem.
• Nigdy nie jedź natychmiast po pracy bez odpowiedniego odpoczynku wcześniej.
• Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Zdaj sobie sprawę z własnych wzlotów i upadków, staraj się dostosować. Ruszaj w trasę, kiedy czujesz się wypoczęty i skoncentrowany.
• Jedz lekki posiłek i nie pij alkoholu.
• Nie zobowiązuj się do sztywnego czasu wyjazdu i przyjazdu. Pozwoli to na bezstresową jazdę i sprawi, że będzie ona przyjemna.

3. Lista kontrolna dla pasażerów i kierowcy

KIEROWCA
• Prawidłowa pozycja siedząca jest ważna: siedź możliwie prosto, zegnij lekko ręce i nogi pozostawiając stopy w prawidłowej odległości od pedałów. Prawidłowy poziom zagłówka: korona zagłówka powinna być na głowie.
• W pełni załadowany samochód reaguje inaczej niż podczas samotnej jazdy, droga hamowania wydłuża się. Dostosuj styl jazdy gdy droga się zmienia. Bądź bardziej ostrożny przy podejmowaniu zakrętów.
• Rób 20-minutową przerwę co 200 km lub raz na 2 godziny.
• W obszarach górskich hamuj silnikiem, aby oszczędzić hamulce. Najlepiej jest zjeżdżać ze szczytu na tym samym biegu, na którym wjeżdżałeś.
• Znajdź w Internecie przepisy ruchu odpowiednie dla każdego kraju, po którym podróżujesz.

DRUGI KIEROWCA LUB PASAŻER
• Rozmawiaj z kierowcą, aby jazda nie była dla niego nużąca.
• Sprawdź, czy masz prawidłową mapę na wypadek usterki GPS.

DZIECI
• Weź ulubione zabawki i komiksy dzieci, książki, muzykę i DVD (jeśli masz odtwarzacz w samochodzie).
• Zainstaluj ekrany chroniące przed słońcem na bocznych oknach.

BAGAŻ
• Nie pozostawiaj bagażu bez odpowiedniego zabezpieczenia. W razie wypadku jest to bardzo niebezpieczne.
• Rozłóż bagaże w miarę równomiernie w samochodzie. Te o najcięższej wadze powinny być umieszczone na osi.
• Korzystaj z zamykanego bagażnika dachowego przestrzegaj zaleceń i ograniczeń producenta .
• Miękkie torby podróżne są wygodniejsze w pakowaniu niż twarde.

AUTO
• Sprawdź dokładnie pojazd przed wakacjami, najlepiej na miesiąc przed wyjazdem. Większość warsztatów oferuje przeglądy wakacyjne, gdzie szczególną uwagę poświęca się badaniu poziomu oleju, opon, świateł, hamulców i czyszczeniu wentylacji.
• Sprawdź ciśnienie w oponach, także w kole zapasowym.
• Jeśli masz koło awaryjne (dojazdowe) lub wypełniacze zamiast zwykłej opony zapasowej, to pamiętaj, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, dla ograniczonej liczby kilometrów przy małej prędkości.
• Weź ze sobą zapasowy komplet żarówek i bezpieczników. W niektórych krajach są one obowiązkowe.
• Należy także wziąć zapasowy klucz, od którego uzależnione jest działanie większości elektroniki w samochodzie.

4. Najlepszy czas wyjazdu i kalendarz natężenia ruchu

W miesiącach wakacyjnych, największy ruch ma miejsce w weekendy, szczególnie w połowie i na koniec lipca oraz sierpnia .

Według policyjnych statystyk, w Europie, najbardziej niebezpieczny weekend jest od 30 lipca do 3 sierpnia, wtedy też wielu turystów rusza na europejskie drogi. Nie lekceważ także kolejnych tygodni. Południowe kraje, jak Hiszpania i Włochy, także mają swoje święta w sierpniu.

Jak uniknąć największych utrudnień w Europie w ruchliwe weekendy:

• W piątek: wyjazd po 9:00 godzinie oznacza około 6 godzin jazdy bez utrudnienia
• W sobotę: wyjazd po 13:00 oznacza jazdę bez utrudnienia
• W niedzielę: możesz jeździć cały dzień bez utrudnienia.

• Najlepiej, aby wrócić do kraju w piątek lub niedzielę rano.
• Wracając, uwzględnij spowolniony ruch na złej jakości drogach po wjeździe na teren Polski

5. Ruch za granicą

W Europie nie ma jeszcze ujednoliconych przepisów ruchu drogowego. Możesz znaleźć inne przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do każdego kraju w internecie.

6. Nalepki, opłaty drogowe w Europie

Jest coraz więcej miejsc w Europie, gdzie trzeba uiścić opłatę drogową by móc jechać dalej. Czasami płaci się na miejscu w celu wykorzystania biletu tylko na odcinku autostrady, tunelu lub mostu, na przykład, we Francji.


ŹRÓDŁO INWESTYCJE.PL
Zobacz, naszą wyjątkową książkę Sekretne miejsca w Europie , w której znajdziecie miejsca, których w większości nie ma na mapach ani w przewodnikach. Ta wyjątkowo rzadka publikacja ujrzała światło dzienne po blisko pięciu latach poszukiwań. To idealna propozycja dla wszystkich, nie tylko tych kochających podróże, link do książki https://podroze.org.pl/product/sekretne ... w-europie/

Re: Porady dla kierowców w podróży

3
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę to ubezpieczenie. Wiele osób jeździ z podstawowym, obowiązkowym ubezpieczeniem OC. W przypadku konieczności naprawy samochodu za granicą, w przypadku posiadania jedynie OC czeka nas sporo stresu i dość wysokie rachunki. Wiele firm ubezpieczeniowych ma w ofercie ubezpieczenie podróżne samochodu, zwracające koszty holowania, naprawy do ustalonej kwoty, a nawet noclegi, czy powrót do kraju w zależności od długości koniecznej naprawy. Bardzo fajne ubezpieczenie jest w PZU- Voyager - kosztuje niewiele a pozbywamy się całego stresu związanego z koniecznością naprawiania auta za granicą.
byłem zmuszony naprawiać samochód 2 razy, poza granicami kraju: w Norwegii i Finlandii - ubezpieczenia nie miałem i żałowałem :)

Co do drugiego kluczyka do samochodu. Często o tym zapominamy. Przekonałem się o tym kiedy zatrzasnąłem kluczyki (jedyne) w samochodzie i bylem zmuszony się do niego włamywać :)

Zbiór bardzo przydatnych rad. Warto zapoznać się przed wyruszeniem w trasę.
byle dalej...

Re: Porady dla kierowców w podróży

5
Jak się okazuje porad dla zmotoryzowanych jest o wiele więcej.

Wiemy już że należy sprawdzić samochód pod każdym względem,pamiętajmy jednak o sprawdzeniu czy mamy wszelkie potrzebne dokumenty dotyczące pojazdu

Ważne aby oprócz dowodu czy paszportu zabrać ze sobą turystyczne ubezpieczenie zdrowotne.Jeśli ich nie mamy to przynajmniej zaopatrzmy sie w tzw Europejską Kartę Zdrowotną wydawaną bezpłatnie przez NFZ (szczegóły na http://www,mfz.gov.pl

Zielona Karta, czyli międzynarodowe OC nie jest konieczne na terenie Unii Europejskiej chyba że wybierzemy się do Grecji przejeżdżając przez Serbie i Macedonię gdzie "Zielona Karta" jest wymagana.

Polisa Assistance -Ten dokument jest również nieodzowny zwłaszcza jeśli stanie się coś nieoczekiwanego na trasie (jeśli nie mamy dołączonego pakietu Assistance można wykupić tzw kilkutygodniową polisę (dostępna w Warcie)


Jeśli wybieramy się w podróż nie swoim autem (leasing, auto żony) lub kiedy ciągniemy przyczepę sprawdźmy czy Kraje przez które będziemy jechać nie wymagają specjalnych upoważnień,

PRZYKŁADOWY CENY MANDATÓW

Austria

Złe parkowanie od 80 do 2900 zł
Wymuszenie pierwszeństwa( lub jazda na czerwonym świetle ) od 140 do 8600 + ew zatrzymanie prawa jazdy
Niezapięte pasy po 140 do 280 zł
Rozmowa przez komórkę od 200 do 300 zł
Przekroczenie prędkości 200 do 2900

Włochy

Złe parkowanie od 150 do 1200 zł
Wymuszenie pierwszeństwa ( lub jazda na czerwonym świetle ) od 350 do 2500 + 6-8 punktów karnych
Niezapięte pasy po 310 do 1200 + 5 punktów
Rozmowa przez komórkę od 610 do 2500 + 6 punktów
Przekroczenie prędkości 610 do 2500 + 5 punktów

Hiszpania

Wymuszenie pierwszeństwa( lub jazda na czerwonym świetle ) od 800 zł + 4 punktów karnych
Niezapięte pasy 800 zł + 3 punkty
Rozmowa przez komórkę 800 zł + 3 punktów
Przekroczenie prędkości 400 do 2000 + 3 do 6 punktów

Szwajcaria

Złe parkowanie od 120 do 360 zł
Za przejazd na czerwonym świetle 750 zł
Niezapięte pasy 180 zł
Rozmowa przez komórkę 300 zł
Przekroczenie prędkości do 1300 zł

Wielka Brytania

Złe parkowanie od 100 + 370 zł zdjęcie blokady lub odholowywanie ( 450 do 700 zł )
Wymuszenie pierwszeństwa 470 + 3 punkty karne
Niezapięte pasy 2500 zł
Rozmowa przez komórkę 280 zł + 3 punkty
Przekroczenie prędkości do 2400 zł + 3 punkty


Słowacja


Za przejazd na czerwonym świetle 580 zł
Niezapięte pasy 80 do 230 zł
Rozmowa przez komórkę 80 do 230 zł
Przekroczenie prędkości do 470 zł

Niemcy

Złe parkowanie ( lub jazda na czerwonym świetle ) od 40 do 160 zł + 1 punkt karny
Wymuszenie pierwszeństwa 280 do 1400 + 4 punkty
Niezapięte pasy 120 zł
Przekroczenie prędkości do 300 do 400 zł + 3 punkty

Francja


Złe parkowanie ( lub jazda na czerwonym świetle )od 140 do 530 + ew 3 punkty
Wymuszenie pierwszeństwa ( nieprzestrzeganie znaku stop) 530 zł + 4 punkty
Niezapięte pasu 530 + 3 punkty
Rozmowa przez komórkę 140 + 2 punkty
Przekroczenie prędkości do 530 do 6000 + 2 do 4 punktów
Zobacz, naszą wyjątkową książkę Sekretne miejsca w Europie , w której znajdziecie miejsca, których w większości nie ma na mapach ani w przewodnikach. Ta wyjątkowo rzadka publikacja ujrzała światło dzienne po blisko pięciu latach poszukiwań. To idealna propozycja dla wszystkich, nie tylko tych kochających podróże, link do książki https://podroze.org.pl/product/sekretne ... w-europie/

Re: Porady dla kierowców w podróży

6
Spotkania z policjantami za granicą zazwyczaj nie należą do najprzyjemniejszych a do tego są zazwyczaj drogie. (opisywałem chyba nasze przygody z mandatami z Norwegii)

Jako, że do wyjazdu został mi dokładnie tydzień (w tym święta) muszę zacząć przygotowywać samochód do wyjazdu. na prawdę lepiej poświęcić trochę czasu przed wyjazdem, niż potem zamiast cieszyć się urlopem, stresować u mechanikach, czy innych lawetach (te wszędzie są piekielnie drogie!).
byle dalej...

Re: Porady dla kierowców w podróży

7
Zrobiłem dziś wywiad w temacie ubezpieczenia samochodu (assistance) dla wyjeżdżających, którzy mają wykupione jedynie OC.

takie dodatkowe ubezpieczenie "podróżne" dla samochodu (czasowe) można załatwić w

- Generali (dla samochodów młodszych niż 10 lat)
- Warta - Podróżnik 15, Podróżnik 30 (jedynie dla klientów Warty)
- ADAC - można wykupić na cały rok 190 zł

Osobiście jestem zdania, że warto zdecydować się na tego typu rozwiązanie. Co sądzicie?
byle dalej...

Re: Porady dla kierowców w podróży

8
backpacker pisze:Zrobiłem dziś wywiad w temacie ubezpieczenia samochodu (assistance) dla wyjeżdżających, którzy mają wykupione jedynie OC.

takie dodatkowe ubezpieczenie "podróżne" dla samochodu (czasowe) można załatwić w

- Generali (dla samochodów młodszych niż 10 lat)
- Warta - Podróżnik 15, Podróżnik 30 (jedynie dla klientów Warty)
- ADAC - można wykupić na cały rok 190 zł

Osobiście jestem zdania, że warto zdecydować się na tego typu rozwiązanie. Co sądzicie?
Warto :!: :!: :!: :!:
Od zawsze, niezależnie od wieku auta mam dla mojego pojazdu ubezpieczenia podróżne. Nigdy nie byłem zmuszony samochodu naprawiać, korzystałem natomiast ze zdrowotnego ubezpieczenia.
Co do sprawności auta--nigdy nie szykuję go "na wyjazd", jest zawsze gotowy do drogi. Banał, ale nie odróżniam sprawności krajowej, od sprawności zagranicznej.
Co przestrzegam--przepisów oczywiście ;) , mandatów nie płacę. Ważny jest dla mnie także odpoczynek, unikam jazdy non stop, szukam noclegu po drodze, zwiedzam i podziwiam wsie i miasteczka, przez które jadę. Za bramą domu jestem już na urlopie, dlatego nie spieszę się, korzystam w uroków podróży.

Re: Porady dla kierowców w podróży

9
Ja preferuje dokładnie taką samą formę zwiedzania ale tylko w Kraju.W moim przypadku jest to nie tylko Szkocja ale cale UK.Co do reszty Europy to jeśli chodzi o mnie to preferuje samolot i ewentualnie wynajem auta. Co do sprawności to oczywiście prawdą jest że auto powinno być sprawne cały czas.Jeśli jednak chodzi o post backpackera to wnioskuje że jego przygotowanie auta odnosi się raczej do upewnienia się czy wszystko jest ok,choć może się mylę . Mój stary samochód również był sprawny, pomimo tego kiedy wybierałem się w dłuższą podróż zawsze podjeżdżam na chwilkę do mechanika na szybki przegląd. Od niedawna stałem się posiadaczem młodszego autka,mam zatem nadzieje że w tym roku zwiedzę kolejną część Szkocji,tym razem na samą północ.

Maćku wybierasz się gdzieś w tym roku swoim autkiem ?
Zobacz, naszą wyjątkową książkę Sekretne miejsca w Europie , w której znajdziecie miejsca, których w większości nie ma na mapach ani w przewodnikach. Ta wyjątkowo rzadka publikacja ujrzała światło dzienne po blisko pięciu latach poszukiwań. To idealna propozycja dla wszystkich, nie tylko tych kochających podróże, link do książki https://podroze.org.pl/product/sekretne ... w-europie/

Re: Porady dla kierowców w podróży

10
admin pisze:
Maćku wybierasz się gdzieś w tym roku swoim autkiem ?

Plany są, a co z nich wyjdzie :?: :?:
Myślałem o Hiszpanii, gdzieś na południe dojechać, o włoskiej Toskanii, ew o Francji jakimś szlakiem winnym pojechać, a pewnie do Cro pojadę.
Niesamowicie mnie tam ciągnie, tam jestem "u siebie", tam wypoczywam i nabieram energii do życia.
Chyba dalsze wyjazdy poczekają na kampera, którego żona też chce kupić :D Tylko ten cholerny kryzys, dopadł mnie i nie puszcza :( Nawet weekend majowy nie spowodował wyraźnego zwiększenia obrotów :shock:
Cierpię z powodu wewnętrznej "odrazy" do samolotów, jakże urlopy byłyby łatwiejsze ;) dalsze tak, ale czy łatwiejsze :?: Nie pojmuję jak puszka może latać ;)

Jeździłem po Europie starym Citroenem BX, do Hiszpanii dojechałem, przebieg miał ok 200 tys km, jedyna awaria po drodze, to gumę złapałem. Starą Omegą 1.8 z gazem Favoritki wyprzedzały mnie na autostradzie, do Włoch nas zawiozła, jeden raz zgasła pod wiaduktem. Nie wiem dlaczego, zaraz odpaliła i było dalej OK. Nowym Vito zwiedzałem Słowenię i Chorwację, skrzynia biegów zablokowała się na 2, na drodze wąskiej tak, że drzwi nie mogłem otworzyć. Nerwowy bywałem, szarpnąłem za dźwignię, coś zachrobotało, nigdy więcej problemów nie było. Starym Volvo V 70, przebieg 180 tys ponownie Cro odwiedziłem, bez awarii.
Najlepszy "wyczyn" zrobiłem kolejnym BX-em, przebieg bez roboty silnika ok 450 tys. Słowację i Czechy zwiedziłem, niby niedaleko, ale ten przebieg.
Jak widać, stare, ale jare i bardzo sprawne auta wożą tak samo bezpiecznie jak nowe.
Największy stres przeżyłem jadąc nowiutką (miesięczną) Vitarą do Cro. Dojechała i wróciła, a napęd 4x4 przydał się bardzo :D

Wróć do „Ogólnie o podróżach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 46 gości

cron