Nieprzeczytane posty

Re: Paryz na wlasna reke

41
Odnośnie zwiedzania Paryża na własną rękę, dwa lata temu byliśmy z mężem w Paryżu przez 10 dni i były to wakacje naszego życia :-) Polecam podróż tanimi liniami lotniczymi z Berlina. Rezerwacje robiliśmy 3 miesiące wcześniej i przelot w obie strony dla dwóch osób wyszedł jakieś 200 Euro. Do Berlina dostaliśmy się ze Szczecina Interglobusem. Pokochaliśmy Paryż z całego serca, podróż metrem to prawdziwa przyjemność, już po 1 dniu czuliśmy się jak w domu. Zwiedziliśmy Luwr, Wersal, Katedrę Noter-Dam, Wieżę Eiffla, Sacre Coeur, ale najważniejsze było to, że ponieważ byliśmy sami, a nie w grupie, nikt nas nie gonił. Mogliśmy godzinami włóczyć się po urokliwych uliczkach, siedzieć w kafejkach... Jedyne co mnie rozczarowało to Luwr, ale jak to mówią każda zmora znajdzie swego amatora :-) Najukochańszym miejscem stały się ogrody Luwru. Jeśli chodzi o opłaty za metro, to my wykupiliśmy bilet tygodniowy, a potem jeszcze dokupiliśmy na resztę dni.

Re: Paryz na wlasna reke

43
Paryż to malownicze miasto, miasto artystów i intelektualistów: w "wioskach" St-Germain-des-Pres lub Montmartre, lub wzdłuż wałów Sekwany z ich "bouquinistes" (sprzedawców używanych książek i starodruków). I jest to historyczne miasto z jego zabytkami, które świadczą o jego długiej i fascynującej historii.

Na pewno będziecie chcieli posiedzieć na zewnątrz w kawiarni pod gołym niebem i rozkoszować się "wielkim kremem" (kawą mleczną) z "croissantem", przekąską, która pozwoli Wam pozostać do obiadu. Nie zabraknie wam towarzystwa, ponieważ Paryżanie spędzają dużo czasu w barach i kawiarniach o każdej porze dnia i nocy, rozmawiając, rozmawiając o polityce czy biznesie. Typowy Paryżanin jest wielkim gadułą i często kpi sobie i ironizuje. Gestykulując, omawia wydarzenia dnia w kolorowym języku, pełnym paryskiego slangu lub "argot", z płaskim, szybkim paryskim akcentem. Taksówkarze i sprzedawcy "quaterów" (ci, którzy sprzedają owoce i warzywa ze swoich kurhanów) słyną ze swojego słonego, barwnego języka.

Prawdopodobnie będziecie chcieli od razu zacząć robić zakupy, jeszcze zanim pójdziecie szukać specjalnych pamiątek. Zakupy w Paryżu dadzą Ci wyobrażenie o witalności miasta. Jest to duże miasto, w którym ludzie ciężko pracują. Sklepy z żywnością są otwarte od 8.30 (piekarnie od 19.00) do 13.00 i od 16.00 do 19.30. Inne sklepy (butiki z odzieżą, księgarnie, fryzjerzy itp.) są przeważnie otwarte od 9.00 do 19.00 bez przerwy. Sklepy spożywcze są również otwarte w niedzielę rano, ale w poniedziałek większość z nich jest zamknięta (niektóre tylko rano).

Pamiętaj, że w wielu sklepach (modowych, sprzedających perfumy, biżuterię i inne towary luksusowe), jeśli okażesz paszport i specjalną kartę wydaną przez bank lub American Express, możesz zaoszczędzić na podatku od sprzedaży. Na lotniskach w Paryżu nie ma podatku od wejścia na pokład.

Gdybyście chcieli dowiedzieć się troszkę o francuskiej kuchni, to zapraszam do osobnego tematu:
viewtopic.php?p=49155#p49155

Paryż zwiedzanie

A teraz zwiedzanie miasta: są oczywiście wycieczki organizowane przez agencje (zwłaszcza w obszarze opery), które mogą dać Ci szybki panoramiczny pomysł na Paryż. Ale mamy nadzieję, że będziecie mieli czas na pieszą wycieczkę i naprawdę zobaczycie miasto. Niemniej jednak z pewnością spodoba się Państwu rejs wzdłuż Sekwany w "Bateau-Mouche", z którego roztacza się widok na Paryż z niezwykłej perspektywy. Podczas rejsu można również zjeść lunch lub kolację (rejsy od Pont de I'Alma, Quai de Montebello i Square du Vert-Galant przy Pont Neuf).

Aby uzupełnić tę panoramę, której celem jest pomoc we wczesnym etapie, kilka słów na temat "Paryża nocą". Tak wiele zostało powiedziane na ten temat... Przy okazji przypomnijmy, że wszystkie programy i godziny kin, teatrów, koncertów, wykładów i innych spektakli, takich jak pokazy "dźwięku i światła" oraz wystawy w dwóch małych specjalistycznych czasopismach - "Pariscope" i "Officile des Spectacles" - które ukazują się raz w tygodniu, w środy. Jeśli naprawdę dobrze znasz język francuski i interesujesz się bieżącymi wydarzeniami i polityką, spodoba Ci się "Chansonniers" (Caveau de la Republique, Theatre de Dix-Heures, Deux-Anes); jeśli jesteś miłośnikiem piosenek i różnorodnych przedstawień, zainteresuje Cię Olimpia, Bobino i "cafes-theatres".


Niektóre kabarety mają kolację z pokazem i kolację z tańcem, a tutaj wybór jest świetny, od piosenkarzy do striptizu. Na koniec słynne "boites de nuit" - kluby nocne wokół Place Pigalle i Place Blanche oraz na wzgórzu Montmartre: jest do nich niekończąca się kolejka, z ich jasno oświetlonymi znakami, które mają rozbudzić ciekawość przechodniów. Można tu zobaczyć cały dziwny świat nocnego życia Paryża. Montparnasse, Saint-Germain-des-Pres i Pola Elizejskie oferują jeszcze więcej rozrywki nocą. Można tańczyć w rytm ich typowych zespołów lub być urzeczonym muzyką cygańskich skrzypiec.

Przypominamy tylko o tym, co jest prawdziwe w miejscach rozrywki na całym świecie: proszę uważać na swój portfel i nie zostawiać torebki przy stole. Nie bądź zbyt ufna(y), gdy spotkasz miłą twarz. I pamiętaj, że szampan jest bąbelkowy, ale może trafić do twojej głowy - i sprawić, że każdy, kogo spotkasz, stanie się dla ciebie zbyt sympatyczny!

Krótka historia miasta

Paryż został prawdopodobnie założony przez Galów, którzy zbudowali małą osadę na lewym brzegu Sekwany. Miasto jest wspominane, z imieniem Lutetia, przez Juliusza Cezara, który przybył tu w 53 r. p.n.e.

W wyniku nieustannego zagrożenia najazdami barbarzyńców, ta pierwotna osada została przeniesiona do lledela-Cite, a stamtąd rozciągała się wzdłuż brzegów rzeki. Była to rezydencja najpierw Merowingów, a następnie królów karolińskich. Paryż stał się prawdziwą stolicą w 987 roku, gdy Hugo, pierwszy król kapetański, założył nową, potężną dynastię. Jednym z momentów największej świetności Paryża był okres między 1180 a 1223 r., kiedy na tronie zasiadł Filip Auguste: rozpoczęto budowę Luwru i założono uniwersytet. Za panowania św. Ludwika IX zbudowano Sainte-Chapelle i kontynuowano prace nad Notre-Dame ( obecnie nie czynna, wiemy dlaczego niestety) . Ale następna dynastia, dynastia królów z Valois, przyniosła do Paryża wojny i katastrofy, nieporządek i niezgodę społeczną. Chociaż Karol V na krótko przywrócił porządek, walki między Armagnacami i Burgundczykami stawały się coraz bardziej brutalne:

W 1437 r. Karol VII odzyskał Paryż, ale ludność została wyczerpana krwawymi buntami na przemian z epidemią dżumy. Chociaż przez cały XVI wiek królowie woleli mieszkać w zamkach nad Loarą niż w stolicy, to jednak nie zakończyło to walk wewnętrznych w samym Paryżu. Rozprzestrzenianie się religii protestanckiej stworzyło walki, które na długi czas wynajęły Paryż i całą Francję, których kulminacją była masakra Hugenotów w niesławną noc świętego Bartłomieja (24 sierpnia 1572 r.). Po zamordowaniu Henryka III w 1589 roku, miasto było oblężone przez cztery długie lata, aż w końcu otworzyło swoje bramy dla Henryka IV, który przeszedł na katolicyzm.

Na początku XVII wieku Paryż miał już jednak nie mniej niż 30.000 mieszkańców. Miasto stawało się coraz ważniejsze pod rządami potężnego kardynała Richelieu i za czasów nowej dynastii królów burbonów: za czasów Ludwika XIV, króla słońca, miało pół miliona mieszkańców. Ale prawdziwe miejsce w historii Paryża zajął po 1789 r., roku Rewolucji Francuskiej, która miała oznaczać narodziny nowoczesnego świata. Długie lata terroru, w których wiele ludzkich istnień zostało straconych i nieodwracalnie zniszczonych tak wielu dzieł sztuki. zostały zapomniane w splendorze Imperium i olśniewającym dworze stworzonym przez Napoleona koronowanego na cesarza w 1804 roku.

Od 1804 do 1814 r. Paryż był nieustannie wzbogacany.



Wybudowano Łuk Triumfalny, wzniesiono kolumnę Vendome'a i powiększono Luwr. Po upadku innych monarchii, Karola X i Ludwika Filipa Bourbona Orleana, narodziła się II Republika, a następnie tron objął Napoleon III. Zadanie ponownego rozplanowania miasta powierzył baronowi Haussmannowi: zbudowano rynki w Les Halles, ułożono Bois de Vincennes i Bois de Boulogne, wzniesiono operę i otwarto wielkie bulwary, typowe dla tej epoki historycznej.

Rok 1871 stał się nową i smutną kartą w historii Paryża z Komunią (18 marca-28 maja). Wiele wspaniałych, zabytkowych budynków zaginęło w tych dniach buntu i zniszczenia przez ogień: między innymi Hotel de Ville i pałac Tuieries. Ale Paryż miał nowe chwile świetności na początku tego wieku, wraz z wystawami światowymi, budową Grand Palais i Petit Palais, oraz narodzinami ważnych ruchów sztuki, malarstwa i literatury. Niestety, miasto musiało jeszcze pozwać o bombardowania i zniszczenie dwóch długich wojen.

Re: Paryz na wlasna reke

44
Nie wiem czy wiecie ale centrum życia miasta od III wieku, zostało założone na największej z wysp Sekwany, była to pierwsza osada i pierwsze centrum religijne, a tutaj wzniesiono katedrę i Pałac Sprawiedliwości. Liczne mosty łączą ją z brzegami Sekwany, wzdłuż których przebiegają malownicze "quais". Jednym z najbardziej ożywionych i kolorowych nabrzeży jest Quai de Montebello rozciągające się między mostami Pont de I'Archevechi i Pont au Double: jest pełne życia, a jego parapety są zgodne z typowymi "bukinistami", sprzedawcami rzadkich i dziwnych książek i druków starych i nowych.

Chude łuki Pont Neuf

Idąc wzdłuż Quai St Michel i Quai des Grands Augustins, docieramy do tego najstarszego w Paryżu mostu, zaplanowanego przez Du Cerceau i Des Hies: rozpoczętego w 1578 r. za panowania Henryka III i ukończonego za panowania Henryka IV w 1606 r., posiada dwa smukłe, okrągłe łuki, a w jego środku znajduje się posąg jeździecki Henryka IV. Na plac prowadzą schody za posągiem króla. Jest to najdalej wysunięty punkt i jedna z najpiękniejszych części Paryża.

PLACE DU PARVIS - Zawracając wzdłuż słynnego Quai des Orfevres, mijamy siedzibę policji sądowej pod numerem 36 przed dotarciem do Place du Parvis, który jest punktem, z którego mierzy się odległości drogowe we Francji: brązowa tablica w centrum placu przed katedrą wskazuje punkt wyjścia dla wszystkich dróg krajowych. Po północnej stronie placu stoi okazałe hospicjum, założone w VII wieku, ale przebudowane w latach 1868-1878; po zachodniej stronie znajduje się siedziba Prefecture de Police. Nad placem znajduje się imponująca katedra Notre-Dame, katedra paryska, która jak wiem bardzo ucierpiała wskutek ostatniego pożaru.

PALAIS DE JUSTICE

Jest to ogromny kompleks budynków, w tym Palais de Justice, Sainte-Chapelle i Conciergerie. W tym samym miejscu rzymscy władcy mieli swoją administracyjną i wojskową siedzibę; królowie z dynastii Merowingów poszli za ich przykładem, a później kapetańscy wznieśli tu kaplicę i strażnicę. W XIII wieku św. Ludwik IX zbudował Sainte-Chapelle, a w następnym wieku Filip Jarmark zlecił budowę pałacu Conciergerie. W 1358 roku, po krwawych buntach Paryżan na czele z Etienne Marcel, Karol V zdecydował się przenieść swoją rezydencję do Luwru i pozostawić pałac tutaj parlamentowi, który wykorzystał go do pomieszczenia sądu najwyższego królestwa. W późniejszych czasach budynki były wielokrotnie niszczone. Powstała także Iglica ogonowa Sainte-Chapelle, w 1737 r. Dwór Dłużników, a w 1776 r. Galeria Marchandea. System sądowniczy, który do tej pory pozostawał nienaruszony, został obalony dopiero przez rewolucję. Powstały także nowe sądy.

Ważne prace renowacyjne prowadzone pod kierunkiem Viollet-le-Duc nadały budynkowi jego dzisiejszy wygląd. Fasada Facing Boulevard du Palais to jego monumentalna fasada znajduje się po prawej stronie, znajdziemy tu także Tour de I'Horloge, czyli Wieża Zegarowa, pochodzi z XIV wieku. Zegar pochodzi z 1334 roku, a reliefy są autorstwa Germaina Pilona (1585). Później znajduje się fasada XIV-wiecznego Sądu Cywilnego, który został zbudowany w 1853 roku. W centrum fasady znajduje się wysoka kuta brama (1783-1785) prowadząca na dziedziniec majowy, zbudowana w 1786 roku przez Antoine'a i Desmaisons. Stąd, przez sklepione przejście po lewej stronie, dochodzi się do Sainte-Chapelle.

Re: Paryz na wlasna reke

45
SAiNTE-CHAPELLE - dolny kościół i po prawej stronie górny ze słynnymi witrażami.

Rozległe okna zwieńczone guzikami. Stromy, spadzisty dach posiada marmurową balustradę i smukłą ażurową iglicę o wysokości 246 stóp. Po obu stronach fasady stoją jeszcze dwie wieże z iglicami, przed którymi znajduje się ganek; nad gankiem znajduje się wielkie okno różane z rogówkami (koniec XV w.), z motywami z Apokalipsy.

Kościół dolny. Zaledwie 23 stopy wysokości, ma ogromną nawę w porównaniu z dwoma znacznie mniejszymi nawami po bokach. Wokół ścian powtarzają się motywy łuku drzewnego wspartego na smukłych wałach. Apsyda na końcu jest wielokątna. Dominantą kaplicy jest jej niezwykle bogata polichromowana dekoracja.

Kościół Górny. Do kościoła prowadzą wewnętrzne schody bez naw, o szerokości 55 stóp i wysokości 67 stóp. Dookoła kościoła biegnie wysoki cokół, przerywany ażurowymi marmurowymi arkadami, które od czasu do czasu otwierają się na głębokie nisze. W trzeciej wnęce znajdują się dwie nisze zarezerwowane dla króla i jego rodziny. Na każdym molo znajduje się XIV-wieczny posąg Apostoła Wszystkie elementy architektoniczne kościoła zostały w ten sposób zredukowane do minimum, tak aby pozostawić miejsce dla piętnastu ogromnych witraży o wysokości prawie 50 stóp, które swoimi 1134 scenami zajmują powierzchnię około 6650 stóp kwadratowych. Pochodzą one z XIII wieku i przedstawiają żywe, świecące kolory, sceny z Nowego i Starego Testamentu.


Pont-au-Change i Conciergerie w tle.
CONCIERGERIE


Ta surowa budowla pochodzi z czasów Filipa Jarmarku, czyli z okresu między końcem XIII a początkiem XIV wieku. Nazwa Conciergerie wywodzi się od concierge, królewskiego gubernatora, który był odpowiedzialny za budynek. Dziś zajmuje północne skrzydło Palais de Justice. Z Quai de la Megisserie, z boku budynku można podziwiać całą jego urodę, z bliźniaczymi wieżami: po prawej Tour d'Argent, gdzie przechowywane były klejnoty koronne, a po lewej Tour de Cesar. Od XVI wieku Conciergerie było więzieniem państwowym: w czasie rewolucji w jego celach przetrzymywano tysiące więźniów skazanych na śmierć, w tym Marie-Antoinette, siostrę króla, Madame Elisabeth, Charlotte Corday i poetę Andre Cheniera.

Na parterze znajduje się Sala Straży, z masywnymi pomostami podtrzymującymi gotyckie sklepienia, oraz ogromna Sala Mężczyzn w Armii. Ta ostatnia sala, która ma cztery korytarze i ma nie mniej niż 224 stopy długości, 88 stóp szerokości i 26 stóp wysokości -była kiedyś jadłodajnią króla. Z pobliskich kuchni, z czterema ogromnymi kominkami w narożnikach, można było przygotować bankiety dla co najmniej tysiąca gości. W dużej sali ze sklepieniami krzyżowymi więźniowie mogli za określoną opłatą mieć słomiane palety, na których mogli przenocować; w innej okolicy, o tragicznie ironicznej nazwie Rue de Paris, biedni więźniowie byli kwaterowani. Najbardziej sugestywną celą jest bez wątpienia ta, którą od 2 sierpnia do 16 października 1793 r. zajmowała Maria Antonina; została ona przekształcona w kaplicę, n. 1816 r. przez jedyną pozostałą córkę Ludwika XVI "Due ess of Angouleme". Cela ta łączy się teraz z celą zajmowaną najpierw przez Dantona, a później przez Robespierre'ar tutaj dociera się do kaplicy Girondynów, która została przekształcona w zbiorowe więzienie:

LLE ST-LOUIS


Przekraczając nowoczesny most, Pont St-Louis, docieramy do St-Louis, miejsca, które zachowuje swoją dawną fascynację. Spacer wzdłuż jego Quai d'Orleanu prowadzi do Biblioteki Polskiej i niewielkiego Muzeum Adama-Mickiewicza, zawierającego ważne relikty życia Chopina, pod nr 6. Dalej, pod numerem 12, medalion przypomina o narodzinach poety Arversa. Przechodząc obok Pont de la Tournelle, Moriginally zbudowany jako drewniany most w 1370 roku, ale kilkakrotnie przebudowywany i opatrzony figurą św. Genewy, patronki Paryża, docieramy do kościoła St-Louis-en-lile. Rozpoczęto go w 1664 roku według projektu Le Vau, ale ukończono dopiero w 1726 roku; wnętrze ma trzy nawy i jest wspaniałym dziełem barokowym, z bogactwem złota, emalii i polichromii marmurów.

Wychodząc z kościoła, mijamy Pont Sully, aby dotrzeć do końca wyspy, zajmowanej przez Plac Henryka IV, maleńki ogródek z pomnikiem rzeźbiarza A. L Barye. Idąc dalej wzdłuż Quai d'Anjou, odnajdujemy najpiękniejsze rezydencje na wyspie. Pod numerem 2 znajduje się Hotel Lambert, zbudowany w 1640 roku przez Le Vau i ozdobiony przez Le Brun i Le Sueur; pod numerem 17 znajduje się wejście do Hotelu de Lauzun, jednego z najbardziej luksusowych przykładów prywatnego mieszkania z XVII wieku. Wybudowany został w 1657 roku według planów Le Vau, a należał do księcia Lauzuna (od którego wziął swoją nazwę) tylko przez trzy lata. Teofil Gautier założył tam "Club des Haschischins" w którym mieszkał.

GRAND LOUVRE

HISTORIA - Początki Luwru sięgają końca XII wieku, kiedy to Philippe Auguste, przed wyruszeniem na trzecią krucjatę, kazał zbudować w pobliżu rzeki fortecę w celu obrony Paryża przed najazdami Sasów (w rzeczywistości nazwa Luwru zdaje się pochodzić od saskiego słowa "leovar", oznaczającego "ufortyfikowane mieszkanie"): to oryginalne jądro zajmowało około jednej czwartej obecnego Cour Carree. Król nadal mieszkał na Cytrynie, dzięki czemu w twierdzy znajdowały się skarbce i archiwa. W XIV wieku Karol V, znany jako Karol Mądry, postanowił uczynić z niej swoją rezydencję i zlecił budowę słynnej Biblioteki. Jednak królowie ponownie zamieszkali w Luwrze dopiero w 1536 roku, kiedy to Franciszek I, po zburzeniu starej twierdzy, postawił na jej fundamentach pałac bardziej odpowiadający gustom renesansowym. Prace przebiegały pod kierunkiem Henryka II i Katarzyny de' Medici, którzy powierzyli Philibertowi Delorme'owi zadanie zbudowania Pałacu Tuileries i połączenia go z Luwrem poprzez wyciągnięcie ręki w kierunku Sekwany. Modyfikacje i rozbudowę pałacu kontynuowano za czasów Henryka IV, który kazał zbudować Pawilon de Flore, oraz za czasów Ludwika XIII i Ludwika XIV, którzy dokończyli Cour Carre i mieli zachodnią fasadę z fasadą
LOUVRE.

Nowy "Wielki Luwr"

Kolumnada wzniesiona. W 1682 roku, gdy dwór królewski został przeniesiony do Wersalu, prace zostały praktycznie zaniechane, a pałac popadł w taki stan ruiny, że w 1750 roku rozważano nawet jego rozbiórkę. Jednak prace nad zawieszonym w czasie rewolucji pałacem zostały wznowione przez Napoleona I. Jego architekci, Percier i Fontaine, rozpoczęli budowę skrzydła północnego, zakończoną w 1852 roku przez Napoleona III, który ostatecznie zdecydował o ukończeniu Luwru. W okresie istnienia gminy, w maju 1871 roku, pałac Tuileries został spalony, a Luwr przyjął swój obecny wygląd. Po rozproszeniu ważnej Biblioteki Karola Mądrego, to właśnie Franciszek I w XVI wieku rozpoczął gromadzenie zbiorów sztuki. Za czasów Ludwika XIII i Ludwika XIV została ona znacznie powiększona do tego stopnia, że przed śmiercią tego ostatniego Luwr był już regularnie wykorzystywany do wystawiania obrazów i rzeźb. W dniu 10 sierpnia 1/93 r. został otwarty dla publiczności, a jego galeria stała się w końcu muzeum. Od tego czasu kolekcja była stale powiększana: Napoleon I posunął się tak daleko, że zażądał hołdu w dziełach sztuki od podbitych przez siebie narodów. Obiekty wymienione w dzisiejszym katalogu muzeum są podzielone na różne działy: od dzieł starożytnych egipskich, greckich i rzymskich po orientalne, od rzeźby średniowiecznej po współczesną, a od przedmiotów sztuki należących do skarbu królewskiego po ogromne zbiory malarstwa.

MUZEUM

Połączyć bliżej Luwr i miasto, powstały nowe przestrzenie pod Cour Napoleon. Łącznikiem pomiędzy nowymi pomieszczeniami a znajdującym się nad nimi terenem jest wspaniała struktura świetlna szklanej piramidy, otoczonej dwiema mniejszymi piramidami, które podobnie jak ta większa, odbijają zmieniające się światło paryskiego nieba w swojej przezroczystości.
Autorem tego odważnego projektu, który był przedmiotem wielu dyskusji zarówno ze strony Paryżan, jak i innych, jest Ieoh Ming Pei, amerykański architekt chińskiego pochodzenia, który był już odpowiedzialny za budowę nowego skrzydła National Gallery w Waszyngtonie.
Ostateczne przekształcenie Luwru z pałacu w muzeum miało miejsce 20 listopada 1993 roku, dwieście lat po pierwszym otwarciu Luwru dla publiczności, wraz z inauguracją skrzydła Richelieu. Skrzydło Richelieu, ze swoimi 6 kolekcjami rozmieszczonymi na 22.000 metrów kwadratowych, podzielonymi na 165 pomieszczeń, na czterech piętrach, można uznać za nowe oblicze Luwru, charakteryzujące się nowym odczytem dzieł sztuki i inną przyjemnością, jaką dają tutejsze wystawy.

Warto także wspomnieć o przejściu karuzelowym . Zostało ono zaprojektowane przez architektów Michela Macary'ego i Gerarda Grandvala i charakteryzuje się centralną odwróconą do góry nogami piramidą, również dziełem Pei'a, która oświetla podziemną przestrzeń i tworzy swego rodzaju logiczną ciągłość z Salą Napoleona. Okna wielu sklepów (moda, kosmetyki, perfumy, biżuteria, płyty, książki) wychodzą na te ogromne galerie, które zbiegają się na piramidzie. Ponadto znajdują się tam banki, restauracje, apteka i poczta.

Z tej przestrzeni można zobaczyć pozostałości starożytnego Luwru z epoki kapetańskiej, zbudowanego przez Filipa Augusta jako twierdza, w której centrum znajdowała się imponująca okrągła twierdza, wysoka na 30 metrów i otoczona głębokim rowem. Ucięty stożek, który tworzył podstawę, o średnicy piętnastu metrów i wysokości siedmiu metrów, jest zachowana w doskonałym stanie. W świetle tych wszystkich nowych modyfikacji i zmian, muzeum Luwru jest podzielone na 7 działów: Starożytności orientalne i sztuka islamska; Starożytności egipskie; Starożytności greckie, etruskie i rzymskie; Objets d'art; Rzeźba; Grafika; Malarstwo.

Działy te są rozmieszczone w trzech skrzydłach, do których prowadzą schody ruchome z Sali Napoleona pod dużą piramidą: skrzydło Richelieu, które biegnie wzdłuż Rue de Rivoli; skrzydło Denona, które biegnie równolegle do Sekwany; skrzydło Sully'ego, które biegnie wokół Cour Carree.

Dzięki nowemu skrzydłu Richelieu możliwe było stworzenie odpowiedniej przestrzeni wystawienniczej dla pewnego dużego cyklu prac, przede wszystkim dla 24 obrazów poświęconych życiu Marii de Medici, zamówionych u Rubensa przez królową Francji w 1622 roku: zainaugurowane w 1625 roku, zostały początkowo stworzone dla zachodniej galerii Pałacu Luksemburskiego. Galeria Mwfid, w której znajdują się dziś, to ogromna przestrzeń o powierzchni 524 metrów kwadratowych, przykryta sklepieniem beczkowym i oświetlona, podobnie jak inne pomieszczenia w tej części, światłem zenitalnym, które pieści obrazy, nie uderzając w nie nigdy gwałtownie. Wyraźne miejsce zajmuje również inna grupa dzieł, 12 gobelinów przedstawiających Polowania Maksymiliana, utkanych w Brukseli około 1530 roku z projektów Bernaerta van Orleya. Nie można też zapomnieć o Dworze Khorsabad (Wschodnie Starożytności, sala 4), jest to wspaniała i ekscytująca rekonstrukcja Pałacu Króla Sargonia II w Dur Sharrukin, który obecnie jest miastem Khorsabad, w pobliżu Mosulu.

Więcej o najważniejszych atrakcjach Paryża w pigułce znajdziecie w poniższym linku:

viewforum.php?f=696

Re: Co znajdziemy w Luwrze

46
W odniesieniu do rzeźby można powiedzieć, że dzisiaj Luwr oferuje najpełniejszą panoramę historii rzeźby od jej początków aż po dzień dzisiejszy. Zaczynamy od pierwszych rzeźb romańskich, nadal ściśle związanych z unicestwieniami architektonicznymi, na przykład zdobionymi stolicami, a następnie przechodzimy do posągów, które stylistycznie kontynuują okres różnych dynastii. Większość z tych posągów pochodzi z francuskich wykopalisk: jednym z obiektów, piękny w prostocie swojej koncepcji, jest ten, houaht przy Luwrze w 1953 roku. Wykonany z dolerytów, ma 1 05 metrów wysokości i może być datowany między 2290 a 2255 rokiem p.n.e. w pozycji do modlitwy, z rękami razem, Gudea
nosi typowy perski kapelusz jagnięcy na głowie i prosty płaszcz na ramionach. Z wykopalisk Mari pochodzi mały posąg w alabaście przedstawiający urzędnika, siedzącego z rękami razem na wiklinowym stołku: takie krzesła są używane do dzisiaj w Iraku. Niezwykłe znaczenie nie tylko jako dzieło sztuki, ale także jako dokument historyczny, ma słynna Stela Hammurabiego (początek drugiego tysiąclecia), blok czarnego bazaltu. Istnieje kilka niezwykle pięknych dowodów asyryjskiej siły pomiędzy IX a VII wiekiem: na przykład, dekoracje pałaców Nimrud, Niniwa i Khorsabad, z okazałymi, czterometrowymi skrzydłowymi bykami z ludzką głową; łucznicy prywatnej straży cesarskiej, tzw. Nieśmiertelni, pochodzą ze wspaniałego pałacu Dariusza na Susie: każdy z nich ma 1,47 metra wysokości i jest wykonany z oszklonej cegły i malowany. Mezopotamia, w rzeczywistości, miała niewiele kamienia i dlatego zawsze używała cegieł wypiekanych na słońcu, a następnie szkliwionych. Na końcu znajdują się antyki z Palestyny i regionu syryjsko-fenickiego, aż po najdalsze jego zakątki, Tunezję i Algierię. Ten powszechnie znany wydział został założony przez Jeana Franpois Champollion, który po raz pierwszy rozszyfrował hieroglify Sekcja egipska Luwru była stale wzbogacana przez zakupy i darowizny, a teraz oferuje najszerszą możliwą dokumentację na temat cywilizacji, która rozwijała się wzdłuż Nilu, od narodzin do czasów współczesnych.

Polecam także sztukę koptyjską z bogatą dokumentacją tkanin, gobelinów, oderwanych fresków i pozostałości architektonicznych. Podobnie jak egipski, ten dział oferuje niezwykłą panoramę materiału artystycznego od epoki archaicznej do późnego Cesarstwa Rzymskiego.
Dzieła są tak liczne i tak słynne, że prawie niemożliwe jest wspomnienie o nich wszystkich. Na okres archaiczny wystarczy wspomnieć Lady z Auxerre, Herę z Samos, dyskretny, ironiczny uśmiech oświetlający twarz Jeźdźca z Rampinu. Okres klasyczny jest dobrze reprezentowany przez fragment Fryzu Kobiet Panathenaicznych z Partenonu Akropolu w Atenach: stworzony w warsztacie Fidiasza w V w. p.n.e., ten eksponat w Luwrze jest również znany jako fryz Kobiet Ergastynów. Dwie rzeźby przyczyniły się do sławy Muzeum, które je organizuje: Skrzydlate Zwycięstwo Samotraki i Wenus z Milo. The pierwszy, znajdować w 1863, być w Parian marmur i być może upamiętniać the sukces the tubylczy Rhodes w the wojna przeciw Antiochus III. Druga została odkryta w 1820 roku przez chłopa na wyspie Milo na Cykladach,

SZKOŁA FRANCUSKA

Obrazy szkoły francuskiej są oczywiście najliczniejszą częścią całej galerii obrazów.

Wśród arcydzieł znajduje się Villeneuve-les-Avignon Pieta, przypisywane Enguerrand Quarton, międzynarodowe arcydzieło gotyckie; wśród portretów znajduje się portret króla Jeana e Bon, namalowany przez anonimowego artystę około 1360 roku, oraz wspaniały portret Karola VII, władcy "tres victorieux", namalowany przez Jeana Fouqueta w 1444 roku. W XVI wieku można zobaczyć wspaniałą sztukę Jeana i Franqois Clouet (ten ostatni był malarzem nadwornym w 1540 roku) oraz sztukę szkoły Fontainebleau, której bardzo wyrafinowanym przykładem jest obraz przedstawiający księżną Villars i Gabrielle d'Estree.

Włoski XVI wiek.

Triumf francuskiego rokoka zawdzięczamy przede wszystkim Frangoisowi Boucherowi, którego częste opisy zostały określone jako "Boudoir Venuses" (np. Diana w Rest ft* Bathing) i Jean-Honore Fragonard, uczeń Bouchera z jego zmysłowymi kolorami i pełnymi kształtami (The Bathers). Następnie, w zgodzie z entuzjazmem i podziwem dla starożytności, następuje dominacja neoklasycyzmu Ludwika Dawida: Przysięga Horatii, prawdziwa i właściwa manifestacja nowego piktorialnego credo, Portret Madame Rbcamier, o wielkiej czystości i ostrej introspekcji psychologicznej oraz Koronacja Napoleona, ogromny obraz o powierzchni 54 metrów kwadratowych, który ostatecznie uznał artystę za pierwszego malarza nowego Imperium. Pomimo silnych wpływów XVI wieku, w filmie Pierre'a Paula Prud'hon Transportation of Psyche (Transport Psyche) zapowiedziano tematy stosowane w romantyzmie. Romantyzm eksploduje w istocie wraz z Theodorem Gericaultem, który zainspirowany tragicznym i słynnym wydarzeniem (rozbicie w 1816 r. francuskiej fregaty wiozącej osadników do Senegalu), namalował w 1819 r. Tratwę Meduzy, gdzie ukośna kompozycja to tylko splątana sterta rozczłonkowanych ciał o halucynowanych i dramatycznych twarzach. Dzieło drugiego wielkiego artysty romantycznego, Eugeniusza Delacroix, powinno być umieszczone obok dzieła Gericaulta: Muzeum posiada niektóre z jego największych obrazów, takie jak słynny obraz Liberty Guiding the People, będący prawdziwą i właściwą manifestacją politycznej propagandy; lub Death of Sardanapalus, gdzie kolory na obrazie przypominają jego długie pobyty w Hiszpanii i Maroku; lub Conquest of Jerusalem przez krzyżowców i kobiety o Algierze. Tym dwóm artystom przeciwstawia się Jean-Augus Ingres, który ich barwie przeciwstawia czystość swoich drobnych, głębokich linii i wyrafinowanych krzywizn: wystarczy obserwować Wielką Odaliskę lub Łaźnię Turecką, tę ostatnią zainspirowaną opisem haremu w listach Lady Montague. Luwr C^ssesses ponad 130 obrazów innego znanego artysty, Camille'a


WŁOSKA SZKOŁA

Ze wszystkich zagranicznych szkół w Luwrze, u.r. jest bez wątpienia najlepiej reprezentowana.

Bizantyjskie inspiracje z rygorystyczną symetrią a także ołtarzowe schody św. Franciszka, przez Giotto XV wiek wywyższony jest przez Koronację Virginbv Fra Angelico; epizod bitwy pod San Romano ; czysty portret szlachcica z Este Fam chorego autorstwa Pisanello oraz dzieła Antonello da Messina (Condottiero) i Andrea Mantegna (monumentalny św. Sebastian i Geometryczne ukrzyżowanie). Geniusz Leonarda błyszczy w Luwrze trzema z jego najpiękniejszych dzieł, które są znane na całym świecie: Ann z Dziewicą z Dzieciątkiem i Barankiem, namalowana w latach 1506-1510 na ołtarzu głównym kościoła Służebnic we Florencji; Dziewica ze Skał, tajemnicza i sprytnie skonstruowana; Mona Lisa, namalowana w latach 1503-1505 i tak kochana przez artystę, że zawsze zabierał ją ze sobą, aż do momentu, gdy została sprzedana we Francji Franciszkowi I, albo przez samego Leonarda, albo przez Melziego. Obraz ten był pierwowzorem dla renesansowego malarstwa portretowego i stał się jeszcze bardziej znany, gdy został skradziony z Salonu Carre w 1911 r., a dwa lata później odnaleziony we Florencji. Inne wielkie włoskie dzieła to Belle Jardiniere i Portret Baldassarre Castig, pierwiastek Raphaela; Kobieta w lustrze, Koncert plenerowy i Grobowiec Chrystusa, Tycjana; Wesele w Kanie Galilejskiej, ogromny obraz, na którym artysta umieszcza tłum ponad stu osób pod typowo palladyjską architekturą. Obecne są także: Polowanie i wędkarstwo Carracci'ego; Śmierć Dziewicy Caravaggia, o wielkim realizmie oraz seria obrazów Francesco Guardi na cześć Alvise Mocenigo.

SZKOŁA FLAMANDZKA I HOLENDERSKA

W odniesieniu do tej kolekcji, Luwr posiada jeden z najpiękniejszych i najważniejszych przykładów, Vergine d Autun Jana van Eycka, znany również jako Dziewica Kanclerza Ho i , który jest rewolucyjny dla otwartego krajobrazu za dwoma głównymi bohaterami. Oprócz Tryptyku Rodziny Q Rogiera van der Weydena należy zwrócić uwagę na Portret staruszki, Panted v Memling.

Anglię w Luwrze reprezentują wielcy portreciści XVII wieku, a przede wszystkim Joshua Reynolds z delikatnym i sławnym Mistrzem Zającem oraz Thomas Lawrence z portretami Juliusza Angersteina i jego żony. Dziewiętnasty wiek przedstawia pejzaże Richarda Parkesa Boningtona (Lustro wody w Wersalu), Jana Konstabla (Zatoka Weymouth) i Josepha Turnera (Morze w Margate).

SZKOŁA HISZPAŃSKA

Szkoła Hiszpańska posiada wiele prestiżowych dzieł i wyróżnia się przede wszystkim wspaniałym obrazem Ukrzyżowania El Greco; Św. Apollonia i Pogrzeb św. Bonawentury V Zurbaran; Młody Żebrak i Cud św. Jakuba i Murillo; Portrety Małgorzaty Infantki i Królowej Mar'a Diego Velasqueza i wreszcie liczne portrety, w tym Kobiety z Wachlarzem, a przede wszystkim Hrabiny Carpio, jednego z jego arcydzieł namalowanych około 1794 roku.

Re: Paryz na wlasna reke

47
OBIEKTY ART

Ta część ma wyjątkowe znaczenie nie tylko z artystycznego, ale i historycznego punktu widzenia. Zgromadzono tu najróżniejsze rodzaje przedmiotów, od mebli po gobeliny, od biżuterii po drobne brązy, od miniaturek po porcelanę. W Galerii Apollo, z sufitem malowanym przez Le Brun, mieści się Królewski Skarbiec. Ludwika, Korona Ludwika XV i Napoleona I; klejnot broszurowy wykonany dla cesarzowej Eugenii w 1855 roku; diament Hortensji w 20 karatach, diament Sancy w 55 karatach i Regenta Sjjjdida w 136 karatach, wysłany z Madrasu w Anglii przez Thomasa Pitta i kupiony dla Korony Francuskiej w 1717 roku V. Księcia Orleanu; oraz kilka sztuk ze Skarbca Orleanu.

Łuk Triumfalny

Warto także zwrócić uwagę na zaprojektowany przez Pierre'a-Francois'a Fontaine'a i Charles'a Percier'a łuk został zbudowany w latach 1806-1808 i miał na celu uczczenie zwycięstwa Napoleona Bonaparte w 1805 r. Naśladuje on zarówno projekt architektoniczny jak i dekorację łuku Septimiusa Severusa w Rzymie. Kolumny z czerwonego i białego marmuru obramowują trzy łuki, a każda strona jest wypełniona płaskorzeźbami przypominającymi o zwycięstwach cesarza. Na szczycie umieszczono cztery pozłacane konie, które na rozkaz Napoleona zostały usunięte z weneckiej bazyliki San Marco, do której powróciły w 1815 r. Oryginały zostały następnie zastąpione kopiami, a później dodano rydwan i posąg Pokoju.

Saint-Eustache, Paris (Kościół Saint Eustache w Paryżu)

Nazywany również "Wielkim Paroisse", Wielkim Kościołem Parafialnym, ponieważ w XIV wieku była to królewska kaplica Luwru, obecny kościół St-Germain stoi w miejscu wcześniejszego sanktuarium pochodzącego z czasów Merowingów.

Jego budowa trwała od XII do XVI wieku. Na fasadzie znajduje się głęboka kruchta w stylu gotyckim (1435-1439), z pięcioma arkadami, z których każdy różni się od pozostałych, oraz posągami zdobiącymi dzielące je filary. Nad gankiem znajduje się okno różane, zwieńczone guzikiem, a obok niego dzwonnica (XI w.).

Wnętrze.

Wnętrze. Wnętrze kościoła jest imponujące, w tym nawa i podwójne nawy podzielone filarami, transeptem i prezbiterium.
Znajduje się w nim bogactwo dzieł sztuki. Na uwagę zasługuje ławka królewska, wyrzeźbiona z drewna przez F. Merciera w 1682 roku. W polichromowanym drewnie znajduje się również posąg przedstawiający św. Germana, natomiast posąg św. Wincentego jest kamienny; oba pochodzą z XV wieku. Ołtarz flamandzki w rzeźbionym drewnie przedstawia sceny z życia Chrystusa.


RUE DE RIVOLI

Ulica ta biegnie równolegle do Sekwany pomiędzy Place de la Concorde i Place de la Bastille. Swoją nazwę zawdzięcza zwycięstwu, które Napoleon odniósł nad Austrią w Rivoli w 1797 roku. Eleganckie portyki ciągną się po prawej stronie ulicy.

PLACE DES PYRAMIDES - Ten mały plac znajduje się przed pawilonem de Marsan; w centrum znajduje się pomnik Joanny d'Arc (Fremiet, 1874), do którego 12 maja każdego roku pielgrzymuje wiele osób.

MUZEUM ARTYKUŁÓW DEKORACYJNYCH - Wejście pod nr 107 Rue de Rivoli Zawiera około 50.000 sztuk, które ilustrują ewolucję smaku i formy w malarstwie, rzeźbie, meblarstwie i sztuce pokrewnej.

Parter. Tutaj odbywają się wystawy czasowe o dużym znaczeniu. Na pierwszym piętrze znajdują się zbiory należące do okresu gotyku i renesansu, w tym gobeliny, rzeźba, ceramika, broń i instrumenty muzyczne. Drugie piętro poświęcone jest zbiorom z epoki Ludwika XV i Dyrektorium: również tutaj znajduje się takie bogactwo obiektów, że możliwe jest dokładne odtworzenie życia francuskiego w tych okresach. Trzecie piętro jest zarezerwowane na sztuki dekoracyjne innych krajów: Włoch, Niemiec, Rosji i Anglii. Znajdują się tam również dzieła sztuki Azji Mniejszej, Indii, Chin, Japonii, Persji, itp.

PALAIS ROYAL

Zbudowany przez Lemerciera w latach 1624-1645, pałac ten był pierwotnie prywatną rezydencją kardynała Richelieu, który po swojej śmierci w 1642 roku pozostawił go Ludwikowi XIII. Dziś jest siedzibą Rady Stanu. Posiada fasadę z kolumnami wzniesionymi w 1774 roku i mały dziedziniec, z którego przechodzi się przez podwójną kolumnadę do wspaniałego i słynnego ogrodu. Ogród ten został zaplanowany przez Ludwika w 1781 roku i rozciąga się na około 250 jardów. Otaczają go trzy skrzydła solidnych filarów, a utworzony w ten sposób portyk jest zajęty


BIBLIOTEKA NARODOWA

Główne wejście znajduje się pod numerem 58 Rue de Richelieu (przed Placem Louvois, z piękną fontanną wykonaną przez Viscontiego w 1844 roku). Jest to jedna z najbogatszych bibliotek na świecie, zajmująca powierzchnię około 180.000 stóp kwadratowych, a jej majątek podzielony jest na siedem sekcji. Dzięki akwisjom, depozytom praw autorskich, darowiznom i tak dalej, biblioteka ma dziś około siedmiu milionów woluminów (w tym dwa wydania Biblii Gutemberga). Posiada również 250.000 kompletnych zbiorów czasopism i gazet, 12 milionów wydruków.

Polecam także temat:

Paryż czy Londyn co wybrać

Re: Paryz na wlasna reke

48
Kościół w St-Roch jest niezwykle interesujący ze względu na zawarte w nim dzieła sztuki. Rozpoczęto go za czasów Ludwika XIV w 1653 roku, a ukończono sto lat później; w 1736 roku fasadę kościoła wzniesiono przez Roberta de Cotte. Zbudowany w przepięknym stylu barokowym, posiada trzy nawy z kaplicami bocznymi, transept, prezbiterium i krużganek z kaplicami promienistymi.

Polecam także rozległy kompleks architektoniczny pochodzący z czasów Ludwika XIV, jego nazwa wywodzi się z faktu, że znajdowała się tu rezydencja księcia Wendomea. Został on stworzony w latach 1687-1720 jako sceneria dla rzeźby konnej Girardona poświęconej Ludwikowi XIV i zniszczonej podczas rewolucji. Plac, ośmiokątny w formie, prosty i surowy, otoczony jest budynkami, które mają duże arkady na parterze i umiejętnie rozmieszczone pierzeje wyżej, zwieńczone na dachach typowymi dla Paryża lukarnami. Dziś pod numerem 15 znajduje się słynny Hotel Ritz, a pod numerem 12 dom, w którym zmarł Chopin w 1849 roku. W centrum placu znajduje się kolumna wzniesiona przez Gondouina i Lepere'a w latach 1806-1810 na cześć Napoleona I. Zainspirowana Kolumną Trajana w Rzymie, ma 145 stóp wysokości, a wokół jej trzonu znajduje się spiralna seria płaskorzeźb z brązu, odlanych z 1200 dział zdobytych w Austerlitz. Na szczycie kolumny, Audet wzniesiono posąg cesarza przebranego za Cezara.

Z Place Vendome idziemy wzdłuż Rue de la Paix, która wcześniej nosiła nazwę Rue Napoleon. Dziś jest to jedna z najwspanialszych ulic w mieście, otoczona słynnymi i drogimi sklepami: pod numerem 13 znajduje się jubiler Cartier. Na końcu ulicy po prawej stronie dochodzimy do Avenue de I'Opera, która została otwarta w czasach II Cesarstwa.

OPERA

Opera jest największym teatrem opery lirycznej na świecie (zajmuje powierzchnię 120.000 stóp kwadratowych i może pomieścić na scenie 2000 i 450 wykonawców). Zaprojektowany przez Garniera i zbudowany w latach 1862-1875, jest najbardziej typowym zabytkiem epoki Napoleona III.

Szerokie schody prowadzą do pierwszego z dwóch rzędów, na które podzielona jest fasada, z dużymi arkadami i solidnymi filarami, przed którymi znajdują się liczne grupy marmurowe Najpiękniejsza jest ta, która znajduje się przed drugim filarem po prawej stronie Tańca, autorstwa Jean-Baptiste Carpeaux. Drugi składa się z wysokich, podwójnych kolumn obramowujących duże okna; powyżej znajduje się attyka, z bujnymi dekoracjami, na której spoczywa spłaszczona kopuła. Wnętrze jest równie wysoko zdobione, jak wielkie schody wzbogacone marmurem, sklepienie zdobią obrazy Isidore Pils, a w holu duży fresk Marca Chagalla (1966).

W połowie drogi wzdłuż Rue Royale znajduje się kolejna ważna ulica, Rue du Faubourg , z której numer 13 został usunięty na polecenie przesądnej cesarzowej. Ulica ta stała się niemalże synonimem elegancji i mody, ponieważ znajdują się przy niej jedne z najbardziej znanych na świecie sklepów z perfumami, biżuterią i sukienkami. Wśród ich nazwisk są: Laurent, Hermes, Cardin, Lancome, Helena Rubinstein i inne.

Plac De La Concorde

Wzniesiony przez Jacques'a-Ange Gabriela w 1757 r. plac został pierwotnie poświęcony Ludwikowi XV, którego pomnik w centrum przy Pigalle i Bouchardon, zburzony podczas rewolucji, był pomnikiem jeździeckim. Na jego miejscu wzniesiono gilotynę, a wśród tych, którzy tu zginęli byli król Ludwik XVI, jego królowa, Maria Antonina, Danton, Madame Roland, Robespierre i St Just. Justa. Plac przyjął swój obecny wygląd w latach 1836-1840, kiedy to został przebudowany przez architekta Hittorfa. W centrum stoi egipski obelisk ze świątyni Luksor, ofiarowany w 1831 roku przez Mohammeda Ali Louisowi-Philippe'owi i wzniesiony w 1836 roku. Ma on 75 stóp wysokości i jest ozdobiony hieroglifami, które ilustrują czyny faraona Ramzesa II. W narożnikach placu znajduje się osiem posągów, które symbolizują główne miasta Francji. Po północnej stronie, dwa budynki z kolumnadą (zaprojektowane przez Gabriela) zawierają dzisiaj Ministerstwo Marynarki Wojennej i Hotel Crillon.

MUZEUM ORSAY

To, co prasa określiła mianem "najpiękniejszego muzeum w Europie", znajduje się na lewym brzegu Sekwany, gdzie pierwotnie w 1870 r. stał Państwowy Trybunał Obrachunkowy, a następnie zostało zniszczone w czasie istnienia gminy. W 1898 r. spółka kolejowa Paryż-Orlean przeznaczyła budynek nowego dworca dla Victora Laloux. Prace zostały przeprowadzone w ciągu dwóch lat, dzięki czemu Gare d'Orsay był gotowy do powszechnej wystawy, która odbyła się w 1900 roku. Firma Laloux zaprojektowała wspaniałą nawę o wymiarach 135 na 40 metrów, której metalowa konstrukcja została umiejętnie pokryta od zewnątrz jasną, kolorową sztukaterią.

Na parterze znajdują się obrazy, rzeźby i sztuki dekoracyjne z lat 1850-1870, z dziełami Ingresa, Delacroix, Maneta, Puvisa de Chavannesa i Gustave'a Moreau oraz impresjonistów (Monet, Renoir, Pissarro, Degas i Manet), Personnaz, Gachet i Guillaumin oraz obrazy postimpresjonistyczne z arcydziełami Seurat Signac, Toulouse-Lautrec, Gauguin, Van Gogh i grupy Nabis (Bonnard, Vuillard i Vallotton) prezentowane są na ostatnim piętrze. Na ostatnim piętrze znajduje się sztuka z lat 1870-1914, z oficjalną sztuką III Republiki, symbolizmem, malarstwem akademickim i sztuką dekoracyjną okresu secesji, z Guimardem, Emile Galle i szkołą w Nancy.

CHAMPS-ELYSEES

Pierwotnie był to rozległy obszar bagienny; po jego rekultywacji Le Notre w 1667 roku zaprojektował szeroką aleję, która po raz pierwszy została nazwana Grand-Cours (jej obecna nazwa pochodzi z 1709 roku): rozciąga się od Tuileries do Place de I'Etoile, obecnie nazywanego Place de Gaulle. Na początku alei znajdują się słynne Konie z Marly, przy Guillaume Coustou.

W Place Clemenceau znajduje się brązowy posąg tego słynnego polityka, który poprowadził Francję do zwycięstwa w 1913 roku. W tym miejscu rozpoczyna się panoramiczna Avenue Churchill, z mostem Alexandre III i Invalides w tle. Po obu stronach Avenue Churchill znajdują się Grand Palais i Petit Palais, dwa imponujące budynki z dużymi kolumnadami, fryzami i grupami rzeźbiarskimi, wzniesionymi na Światowe Targi w Paryżu w 1900 roku.

ROND-POINT of the Champs-Elysees -

To ważne skrzyżowanie znajduje się przy końcu strefy parkowej Pól Elizejskich; plac o szerokości ok. 150 jardów został zaprojektowany przez Le Notre. Po prawej stronie znajduje się siedziba gazety Le Figaro, po lewej - Jours de France. Jest to początek szerokiej ulicy (jej dwa chodniki mają około 25 jardów szerokości, a droga ponad 30), wzdłuż której po obu stronach znajdują się biura linii lotniczych, banków i salony samochodowe. Są tu trzy duże kryte galerie, Galerie Elysees-La Boetie pod nr 54, Galerie Arcades pod nr 76 i Galerie Point-Show pod nr 66.

PLACE DE GAULLE


Dawniej Place de I'Etoile, ten plac znajduje się na końcu Pól Elizejskich. Jest to rozległy okrąg o średnicy 130 jardów, z którego promieniuje w sumie dwanaście ważnych ulic: Avenue des Champs-Elysees, Avenue de Friedland, Avenue Hoche, Avenue de Wagram, Avenue MacMahon, Avenue Carnot, Avenue de la Grande Armee, Avenue Foch, Avenue Victor Hugo, Avenue Kleber, Avenue d'lena i Avenue Marceau.



ŁUK TRIUMFALNY

Masywny łuk stoi w majestatycznej izolacji w centrum placu. Zamówiony przez Napoleona jako pomnik Wielkiej Armii, został zapoczątkowany przez Chalgrina w 1806 roku. Ukończony w 1836 roku, ma pojedynczy łuk i w rzeczywistości przekracza rozmiar łuku Konstantyna w Rzymie: ma 164 stopy wysokości i 147 stóp szerokości. Na ścianach łuku znajdują się płaskorzeźby, z których najbardziej znana i najpiękniejsza jest ta po prawej stronie, na części łuku zwróconej w stronę Pól Elizejskich, przedstawiająca wyjazd ochotników w 1792 roku i znana jako Marsylianka (F. Rude). Wyższe płaskorzeźby upamiętniają zwycięstwa Napoleona, podczas gdy tarcze wyrzeźbione na strychu noszą nazwy wielkich bitew. Pod łukiem w 1920 roku umieszczono Grób Nieznanego Żołnierza, a jego wieczny płomień jest pielęgnowany co wieczór. W małym muzeum wewnątrz samego łuku znajduje się historia tego pomnika.

PALAIS DE CHAILLOT

Wraz z ogrodami, Polami Elizejskimi i Wieżą Eiffla, Palais de Chaillot stanowi doskonały przykład architektury na początku XX wieku. Został on zbudowany na wystawę w Paryżu w 1937 roku. Jego architektami byli Boileau, Azama i Carlu, którzy zaplanowali obecny budynek na miejscu innej poprzedniej konstrukcji, Trocadero. Z tej ostatniej, zbudowanej przez Napoleona dla jego syna, króla Rzymu, pozostały tylko plany Perciera i Fontaine'a. Pałac Chaillot składa się z dwóch ogromnych pawilonów, które rozpościerają się w dwóch skrzydłach, połączonych centralnym tarasem z posągami z pozłacanego brązu. Stąd rozległy i wspaniały kompleks tarasów i schodów, ozdobionych fontannami i strumieniami wody, zjeżdża do Sekwany. W dwóch pawilonach, na froncie których wyryte są wiersze poety Valery'ego, mieści się dziś Muzeum Marynarki Wojenne.

Pałac Bourbon

Pałac ten znajduje się przed Pont de la Concorde (1790), tworząc symetryczną relację z Madeleine. Dziś jest on siedzibą Zgromadzenia Narodowego. Jest dziełem czterech architektów: Giardini rozpoczął go w 1722 r., Lassurance kontynuował jego budowę, a Aubert i Gabriel dokończyli go w 1728 r. Pierwotnie został zbudowany dla córki Ludwika XIV, księżnej Bourbon, która nadała pałacowi swoje imię. W 1764 roku stał się własnością księcia Condego

Montparnasse

Nazwa Montparnasse wywodzi się od małego wzgórza znanego jako Mount Parnassus, które zostało wyrównane w XVIII wieku. W latach 1920-1940 dzielnica ta była odwiedzana przede wszystkim przez artystów, pisarzy i malarzy, którzy nadawali Montparnasse typowo czeską atmosferę, czyniąc z niej towarzysza i rywala innej słynnej dzielnicy Montmartre. Nerwowym centrum tej okolicy jest Carrefour Raspail, skrzyżowanie bulwaru Raspail i Boulevard Montparnasse. Stoi tu jedno z najlepszych dzieł Rodina, brąz reprezentujący Balzac, wysoki na 9 stóp 2, wykonany w 1897 roku.

CEMETERIA - Jest to jedno z najciekawszych miejsc w okolicy, które warto odwiedzić. Zbudowany w 1824 roku, w nim pochowani są pisarze (Proudhon, Maupassant, Huysmans, Baudelaire), malarze (Fantin-Latour, Soutine), rzeźbiarze (Brancusi, Rude, Houdon, Tristan Tzara), kompozytorzy (Franck, Saint-Saens) oraz kapitan Dreyfus, bohater i ofiara słynnej "Afery Dreyfusa".

Pomimo wielu konstrukcji budowlanych, które zmieniły wygląd dzielnicy, czyniąc ją znacznie bardziej nowoczesną, Montparnasse zachowuje jednak wiele śladów swojej bogatej artystycznie przeszłości. Pod numerem 16 Rue Bourdelle znajduje się Muzeum Bourdelle, w którym znajdują się prawie wszystkie prace wykonane przez rzeźbiarza Antoine'a Bourdelle (rzeźba, obrazy, rysunki). Na polu naukowym w dzielnicy znajduje się Instytut Pasteura, z laboratoriami i zapleczem badawczym, centrum produkujące serum i szczepionki oraz bardzo dobrze wyposażone hospicjum. W tym budynku znajduje się krypta, w której pochowany jest sam wielki lekarz Pasteura.

Montparnasse zawiera również rzadki przykład techniki konstrukcji metalowej zastosowanej w budynku sakralnym: kościół Notre-Dameidu Travail zbudowany w 1900 r. Dalej, dochodzimy do Rue de la Galtb, w XVIII wieku był otoczony przez restauracje, kabarety i sale taneczne. Dziś pod numerem 20 znajduje się Bobino, słynna sala muzyczna.

PANTHEON


Miejsce to w czasie Rewolucji stało się Świątynią Sławy, w której pochowani zostali wielcy ludzie narodu. Napoleon ponownie otworzył ją dla kultu w 1806 roku, ale trwało to tylko do 1885 roku, kiedy to raz na zawsze powróciła do statusu świeckiej świątyni. Jej wymiary są wyjątkowe: 360 stóp długości na 272 stopy wysokości. Schody przed świątynią prowadzą do pronaos z 22 kolumnami, podtrzymującymi fronton, na którym w 1831 roku David d'Angers wyrzeźbił alegoryczne dzieło przedstawiające Naród pomiędzy Wolnością a Historią. Tutaj również można przeczytać słynny napis: "Aux grandes hommes, la patrie reconnaissante" wielkiemu człowiekowi, z wdzięcznej ojczyzny"). Wielka kopuła dominuje nad całą budowlą, jej bęben otoczony portykiem z korynckich kolumn.

Wnętrze. W formie krzyża greckiego, z kopułą nad krzyżem, wspartą na czterech filarach, na jednym z nich znajduje się grób Rousseau. Na ścianach znajdują się Opowieści o św. Genewie, namalowane przez Puvisa de Chavannesa. Pod świątynią znajduje się krypta, w której znajdują się szczątki wielu wspaniałych ludzi. Wśród nich są m.in. Victor Hugo (przeniesiony tu w 1885 roku), Emile Zola, Voltaire, Carnot, Mirabeau oraz sam projektant budynku, Soufflot. Do kopuły prowadzi 425 stopni, z których rozciąga się rozległy i imponujący widok panoramiczny.

Val-de-Grace

Budowa tego wspaniałego kompleksu architektonicznego w XVII wieku była zasługą Anny z Austrii, która w wieku 38 lat nie miała jeszcze dzieci i złożyła przysięgę, że zbuduje wspaniały kościół, jeśli wreszcie urodzi dziedzica. W 1638 roku przyszedł na świat przyszły Ludwik XIV, a prace nad kościołem zostały natychmiast rozpoczęte według planów przygotowanych przez Franpoisa Mansarta. W 1645 roku młody król sam położył kamień węgielny. Królowa uznała jednak, że Mansart jest zbyt wolny i wyznaczyła Le Mercier na jego miejsce. Kolejny architekt, Le Due, ukończył budowę kościoła w 1667 roku. Został on poświęcony w 1710 roku. Zbudowany w stylu jezuickim, Val-de-Grace posiada fasadę z dwoma rzędami kolumn i podwójnie nałożonymi trójkątami frontonów. Nad nimi z kolei znajduje się piękna, smukła kopuła, wysoka na 131 stóp.

Wnętrze. Wnętrze jest w najczystszym stylu barokowym: bez naw, ze sklepieniem beczkowym, łączącym kaplice po bokach i prezbiterium z sześcioma kaplicami (dwie po bokach i cztery w narożnikach). Kopułę zdobi wspaniały fresk autorstwa P. Mignarda, przedstawiający chwałę wybranych, w którym znajduje się ponad 200 figur, trzykrotnie większych od naturalnej wielkości. Rzeźbiarska dekoracja jest dziełem Anguiera i Philippe'a Buystera. Po prawej stronie znajduje się kaplica św. Ludwika, dawne prezbiterium Benedyktynów, a po lewej kaplica św. Anny, w której od 1662 roku umieszczono serca rodzin królewskich i orleańskich, choć zniknęły one w 1792 roku podczas rewolucji. Z dawnego klasztoru benedyktynów, który tu stał, do dziś zachował się piękny krużganek z dwoma rzędami galerii i pawilonem, w którym przebywała Austriacka Anna.

ST-MEDARD - Kościół stoi na końcu Rue Mongue, przed kolorową i pełną życia Rue Mouffetard. Dedykowany św. Medardowi, radcy królów merowińskich, rozpoczął się w XV wieku i został ukończony dopiero w 1655 roku. W fasadzie znajduje się wielkie gotyckie okno Flamboyant; nawa wewnątrz jest w tym samym stylu, natomiast prezbiterium jest w stylu renesansowym. W kościele znajduje się kilka interesujących dzieł sztuki: obraz przypisywany Zurbaranowi, przedstawiający św. Józefa i Dzieciątko Chrystusa, w trzeciej kaplicy po prawej stronie, oraz Chrystus Martwy, prawdopodobnie autorstwa Philippe'a de Champaigne'a, w drugiej kaplicy po prawej stronie w prezbiterium.

Fabryka gobelinów, znana na całym świecie, znajduje się pod numerem 42 Avenue des Gobelins. Farbiarz Jean Gobelin założył swój mały warsztat w tym budynku w 1440 roku. W 1601 roku został on sprzedany przez jego potomków dwóm flamandzkim gobelinom, wezwanym do Paryża z Brukseli przez króla Henryka IV. Następnie w 1662 roku Ludwik XIV nakazał Colbertowi zgrupować tu różne umierające sklepy.

ARENES DE LUTECE (Lutetia Arena) - wejście przy Rue Monge 49, to rzymska arena starożytnego miasta. Dokładna data budowy tego gallo-romańskiego pomnika nie jest znana, choć prawdopodobnie była to 2 lub 3 wiek. Został zniszczony przez barbarzyńców w 280 roku i ponownie odkryty dopiero w 1869 roku. Na początku tego wieku został on odrestaurowany i otwarty jako park. Arena miała funkcje amfiteatru, gdzie odbywały się zabawy cyrkowe, a także teatru. Część wypoczynkowa miała formę eliptyczną, z 36 rzędami miejsc siedzących, z których wiele obecnie zostało utraconych. Podest, na którym znajdowała się scena i okrągły tor wokół amfiteatru są nadal widoczne.

PALAIS SOUBISE

Wejście do budynku znajduje się pod nr 60 Rue des Francs-Bourgeois od podwórka, które ma kształt podkowy, można podziwiać fasadę z posągami Sezonów. Na pierwszym piętrze znajdują się wspaniałe apartamenty księcia i księżniczki Soubise, z freskami najlepszych malarzy i dziełami najlepszych rzeźbiarzy epoki (Boucher, Van Loo, Lemoyne Adam i inni). Oto Muzeum Historyczne Francji, w którym znajduje się wiele dokumentów. Wśród nich są akty założenia Sainte-Chapelle i Sorbony, Edykt z Nantes i jego późniejsze odwołanie, jeden z sześciu listów napisanych przez Joannę d'Arc, rękawiczka, która należała do zabójcy króla Damiensa, oraz pierwszy katalog Muzeum Luwru z 10 sierpnia 1793 r.

MUZEUM PICASSO

Muzeum znajduje się w hotelu Sale, zbudowanym w 1656 roku przez J. Boulliera dla Auberta de Fontenaya, celnika (stąd pseudonim budynku). Wystawione są tu "Picasso's Picassos", czyli rzeźby i obrazy, od których wielki hiszpański artysta, który zmarł w 1973 r., nigdy nie chciał być oddzielony: znajduje się tu ponad 200 obrazów, 158 rzeźb, 88 ceramiki, ponad trzy tysiące rycin i szkiców oraz niesamowita liczba liter.

PLACE DES VOSGES

Idealnie kwadratowy, 354 stopy długości z każdej strony, plac jest całkowicie otoczony 36 starych i malowniczych portyków. W centrum placu, wśród drzew i grządek kwiatowych, jest marmurowy posąg Ludwika XIII na koniu, (kopia). Plac został zaprojektowany przez Henryka IV w 1607 roku i ukończony w 1612 roku. Na środku południowej strony znajduje się wspaniały Pawilon Króla, zbudowany dla samego Henryka IV, a naprzeciwko niego znajduje się Pawilon Królowej. Dziś w budynku tym mieści się Muzeum Victora Hugo, w którym znajdują się pamiątki i przedmioty przypominające o najważniejszych aspektach jego życia, oprócz 350 rysunków, które świadczą o jego wielkim i wszechstronnym geniuszu.

RUE ST-ANTOINE - Jest to kontynuacja Rue de Rivoli, która prowadzi aż do Place de la Bastille. Powiększona w XIV wieku, stała się miejscem spotkań i modnym deptakiem. Tutaj w 1559 roku Henryk II zorganizował turniej z okazji ślubu swojej córki, ale został ranny w oko przez lancę kapitana swojej Straży Szkockiej, Montgomery'ego, i zmarł wkrótce po zabraniu go do Hotelu des Tournelles.

ST-PAUL - ST-LOUIS


Jest to kolejny doskonały przykład kościoła w stylu jezuickim, najstarszego w tym stylu po klasztorze karmelitów, który został zbudowany w latach 1627-1641, a swoją barokową inspirację czerpał z kościoła Gesu w Rzymie. Fasada, z nałożonymi na siebie rzędami kolumn, jest tak wysoka, że kryje w sobie kopułę, zjawisko rzadko spotykane gdzie indziej w późniejszych budowlach (Kopuła-des-lnvalides, Sorbona, tel-de-Grace) kopuła jest wyraźnie widoczna. Wnętrze jest dobrze oświetlone, bez korytarzy, ale z kaplicami łączącymi. Nad rossingiem znajduje się delikatna kopuła, na której szczycie znajduje się latarnia.

WIEŻA ST-JACQUES

Dominując nad całym placem, wieża jest wszystkim, co pozostało po starym kościele St-Jacques-la-Boucherie, zniszczonym w 1797 roku. Wzniesiona w latach 1508-1522, ma 171 stóp wysokości i należy do najczystszego gotyku flamboyanckiego. Posiada wąskie okna na przemian z niszami zwieńczonymi iglicami i szczytami, w których znajduje się wiele posągów. Posąg na szczycie wieży przedstawia św. Jakuba Wielkiego (Chenillon, 1870). Inny posąg, przedstawiający Pascala, stoi u podstawy wieży, pod sklepieniami, na pamiątkę eksperymentów nad ciężarem powietrza, które przeprowadził w 1648 roku. W wieży znajdują się dziś dwie stacje meteorologiczne.

ST-MERRI - Wejście do kościoła St-Merri, czyli Świętego Medericusa, który zmarł tu w VII wieku, znajduje się pod nr 76 na Rue de la Verrerie. Kościół, rozpoczęty w 1520 r. i ukończony w 1612 r., dziwnie wygląda we wcześniejszym stylu Flamboyant Gothic. W XVII i XVIII wieku przeprowadzono różne prace renowacyjne na fasadzie kościoła, a obecnie znajduje się w nim portal ozdobiony nowoczesnymi posągami; obok kościoła znajduje się XVII-wieczna dzwonnica. Za czasów Ludwika XV architekt Boffrand i bracia Slodtzowie wyburzyli zasłonę, przekształcili spiczaste łuki w okrągłe łuki i przykryli filary prezbiterium złoconymi sztukateriami i marmurem. Pozostały drobne 16-wieczne witraże w transepcie i prezbiterium oraz żebrowe sklepienie nad skrzyżowaniem transeptu. W kościele znajdują się również wspaniałe dzieła sztuki: XVII-wieczne organy, Panna i Dziecko Van Loo oraz drewniane inkrustacje braci Slodtzów w prezbiterium i zakrystii.

Mam nadzieje że przybliżyłem Wam troszkę Paryż i że mój długi wywód o tym co można zobaczyć w Paryżu przyda się Wam kiedy udacie się to tego wyjątkowego miasta. Po więcej informacji zapraszam na główną stronę forum o Paryżu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Paryż”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości