Nieprzeczytane posty

SANTIAGO+Oviedo - Relacja z podróży 2018

1
Zacznijmy relację od Oviedo
oviedo - Copy.jpg
oviedo - Copy.jpg (98.95 KiB) Przejrzano 9086 razy
Oviedo ma umiarkowany klimat. Założone w 720 roku, jest stolicą Księstwa Asturii, w jednej z niewielu części Hiszpanii, która nigdy nie została podbita przez mauretańskich najeźdźców, i jest wypełniona po brzegi przez UNESCO.

Oviedo jest małym miastem o godnej uwagi architekturze i wielu posągach. Położone jest w górzystym krajobrazie, przeoczonym na północy przez Monte Naranco.
oviedo-37ef - Copy.jpg
oviedo-37ef - Copy.jpg (132.1 KiB) Przejrzano 9086 razy
Wiele budynków, które są dziś użytkowane, jest przykładem kreatywnego recyklingu struktur, których pierwotne cele są już przestarzałe. Wraz z moją przyjaciółką Lindą zatrzymaliśmy się z SLSO w centralnie położonym Eurostars Hotel de la Reconquista.

Finałowy koncert orkiestry był wyprzedany z triumfem w uderzającym Auditorio Principe Felipe. Zbudowany na szczycie pozostałości XIX-wiecznego zbiornika wodnego miasta, posiada ceglane łuki poprzednika i sklepienie w przestrzeni publicznej z nowoczesną salą audytoryjną na piętrze.

Następny dzień niedziela, był dniem wolnym w Oviedo. Zaczęliśmy od pieszej wycieczki po mieście prowadzonej przez doświadczonego przewodnika, willę Begoa. Zaczynając od hotelu i przemierzając imponujący Park San Francisco, udaliśmy się do wielu historycznych miejsc.

Oviedo jest miastem posągów, jednym z nich jest Woody Allen, który nakręcił tu część swojego filmu "Vicky Cristina Barcelona" z 2008 roku. Innym, z walizkami, jest "Podróżnik", pomnik emigrantów, którzy wyjechali na inne brzegi, zrobili sobie fortunę i wrócili do swojej ojczyzny.

Stare miasto to naprawdę stare miasto, wypełnione średniowiecznymi, wciąż używanymi budynkami, rynkiem na świeżym powietrzu i atrakcyjnymi widokami. W większości gotycka katedra w San Salvador, rozpoczęta w XIV wieku na miejscu romańskiego oryginału, jest zamknięta dla turystów w niedzielę, ale jej muzeum jest wypełnione skarbami i reliktami.

Museo de Bellas Artes de Asturias,
Museo de Bellas Artes de Asturias - Copy.jpg
Museo de Bellas Artes de Asturias - Copy.jpg (343.99 KiB) Przejrzano 9086 razy

Muzeum Sztuk Pięknych, mieści się w trzech połączonych ze sobą budynkach, dwóch historycznych i jednym nowoczesnym. Kolekcja nie jest duża, ale warto ją zobaczyć, z pracami Goi, Murillo, Picassa i całego zestawu El Greco portretów apostołów, rzadkość.

Nie przegap okazji, aby doświadczyć asturyjskiego cydru, czy sidry.
Tierra Astur.jpg
Tierra Astur.jpg (484.48 KiB) Przejrzano 9086 razy
Calle Gascon, na starym mieście, jest wyłożony sideriami. Na polecenie Villi odwiedziliśmy Tierra Astur i jedliśmy na niższym poziomie. Nie usłyszysz tu zbyt wiele języka angielskiego, ale pracownicy są dobrzy w ustalaniu Twojego zamówienia.

Podłogi pokryte są trocinami. Jest to konieczne, ponieważ specjalna sztuka wylewania sidry polega na trzymaniu butli jak najwyżej w jednej ręce i nalewaniu zawartości do szkła, trzymanego jak najniżej w drugiej, rzekomo w celu zmniejszenia zużycia gazu. Rozlewanie jest nieuniknione, a poza tym serwery po prostu wyrzucają resztki jednego wlewu na podłogę przed ponownym napełnieniem szklanki świeżym napojem. Zapraszamy klientów do spróbowania nalewania.

Dla malowniczych widoków trudno pobić Monte Naranco; na krętej drodze znajdują się dwa ważne przedromańskie budynki. Niektórzy turyści idą w górę. Wzięliśmy taksówkę z przyjazną kobietą o imieniu Ins za kierownicą. Nie mówiła zbyt wiele po angielsku, ale miała świetną aplikację tłumaczeniową na telefonie.
Cristo-Naranaco-2b-1200x800 - Copy.jpg
Cristo-Naranaco-2b-1200x800 - Copy.jpg (220.51 KiB) Przejrzano 9086 razy
Po wizycie na wietrznym szczycie, gdzie podziwialiśmy widoki obok dużej figury Jezusa, pojechała w dół, zatrzymując się w dwóch starożytnych kościołach, Santa Maria del Naranco i San Miguel de Lillo. Santa Maria rozpoczęła swoją działalność w IX wieku jako rezydencja królewska, ale kilkadziesiąt lat później zmieniła role.
Santa Maria del Naranco.jpg
Santa Maria del Naranco.jpg (120.87 KiB) Przejrzano 9086 razy


Po drugiej stronie ulicy od katedry, znaleźliśmy znaczący znacznik z wizerunkiem muszli przegrzebka w chodniku: początek Camino Primitivo, pierwotnej trasy pielgrzyma do Santiago de Compostela. Król Alfons II (791-842), jeden z bohaterów Oviedo, ustalił trasę i zachęcał pielgrzymów do wyjazdu z jego miasta.

Zaczęliśmy nasz następny poranek, jadąc do Santiago. Nawet w deszczowy dzień droga wzdłuż Zatoki Biskajskiej zapierała dech w piersiach. Po drodze, często widzieliśmy na pokładzie przegrzebka znaki, które mówiły, że jesteśmy na Camino.

SANTIAGO

Santiago znajduje się w Galicji, gdzie mówi się jeszcze w innym dialektem hiszpańskim (spotkaliśmy trzy z nich). Przejazd z Oviedo trwał tam około czterech godzin, z przerwą na lunch.

Naszym celem podróży był Parador de Santiago, Hostal dos Reis Catlicos. Zbudowany w 1486 roku przez monarchów Ferdynanda i Izabellę, po drugiej stronie placu w sanktuarium, został zaprojektowany jako miejsce dla pielgrzymów, aby odzyskać siły po wielu trudach ich podróży. Dziś jest to piękny hotel z salami wypełnionymi sztuką, a dawny domek wozowy na niższym poziomie jest jedną z najlepszych restauracji w mieście, Restaurante dos Reis.

Byliśmy gotowi spróbować również czegoś innego na nasz jeden pełny dzień w Santiago. Concierge skierował nas do A Horta do Obradoiro, który znajdował się tuż pod placem katedralnym. Przyszliśmy na koniec obiadu, wiele rzeczy zostało wyprzedanych. Więc chef-owner, Francisco "Kike" Pieiro, dostarczył pyszny talerz lokalnych specjałów i wysłał dodatkowe przysmaki, aby zrekompensować sprzedane przedmioty.

Jakub Wielki (tradycyjnie uważany za pierwszego apostoła Jezusa,) trafił do Galicji. W 813 r. Pasterz był prowadzony przez gwiazdę do rzymskiego mauzoleum, w którym znajdowały się szczątki ważnego wczesnego chrześcijanina; pasterz pokazał je lokalnemu biskupowi, który szybko zidentyfikował je jako miejsce spoczynku świętego Jakuba. Król Alfons II był przekonany, a katedra została zbudowana nad tym miejscem.

Pod koniec XI wieku była jednym z trzech najważniejszych celów pielgrzymek chrześcijańskich, po Rzymie i Jerozolimie. Stamtąd przybyli penitenci, a kryminaliści czasami mogli wygrać ułaskawienie za długą i trudną podróż piechotą. Nosiły one identyfikator muszli przegrzebka, który kojarzył się z pielgrzymką w ogóle, a Santiago ("Iago" jest hiszpańską wersją Jamesa) w szczególności.

Aby im służyć, infrastruktura z dróg i mostów do schronisk i sklepów została zbudowana wzdłuż trasy w kraju, który był wówczas jałowy. Santiago stało się centrum rzemieślników. I jest tak do dziś.

Relikty zaginęły na jakiś czas, a pielgrzymki zamilkły, aż do momentu, gdy zostały odkryte na nowo pod koniec XIX wieku. Dziś Santiago jest pełne pielgrzymów od wiosny do jesieni, a Praza do Obradoiro przed katedrą to scena tłumu w cieplejsze dni. W lutym tłumy nie były problemem.

Z drugiej strony, podczas gdy zwiedzanie było łatwe (linia do krypty, gdzie przechowywane są kości św. Cała barokowa fasada katedry, zwrócona w stronę placu, pokryta jest rusztowaniami.

Mając tylko jeden pełny dzień na zwiedzanie, przegapiliśmy również słynny Botafumeiro, gigantyczny thurible, który zabiera ośmiu mężczyzn do pracy i jego chmury kadzideł w akcji, huśtając się od koła pasowego.

Podążaliśmy za tłumem kilka kroków nad kryptą, aby przytulić trzynastowieczną figurę św. Jakuba, zwiedziliśmy nawę i poszliśmy na poranną mszę w bocznej kaplicy.

Trzy muzea zapewniają cenne tło i możliwość zobaczenia skarbów. Dwa z nich to własne katedry, w których znajdują się wspaniałe romańskie stragany chóralne, relikty, przepiękne kaplice i oryginalny klasztor; nie przegapcie tego.

Drugim jest Muzeum Pielgrzymek i Santiago, w pobliżu Praza das Prateras. To niezwykłe muzeum stanowi poręczne wprowadzenie do koncepcji pielgrzymek, historii miasta, legend o Santiago i wspaniałego widoku na wieże katedry. Byłoby to dobre miejsce wyjściowe do eksploracji tego wyjątkowego i historycznego miasta.

Więcej poczytacie w innej relacji z tych okolic

http://podroze-forum.pl/relacja-z-podro ... 12501.html
Zobacz, naszą wyjątkową książkę Sekretne miejsca w Europie , w której znajdziecie miejsca, których w większości nie ma na mapach ani w przewodnikach. Ta wyjątkowo rzadka publikacja ujrzała światło dzienne po blisko pięciu latach poszukiwań. To idealna propozycja dla wszystkich, nie tylko tych kochających podróże, link do książki https://podroze.org.pl/product/sekretne ... w-europie/
ODPOWIEDZ

Wróć do „Hiszpania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości

cron